Medlemsbrev nr 3 – 2008

Norsk – Svensk Forening Oslo i Cyberrymden!

Vi arbetar nu med att få upp en hemsida på internett för Norsk – Svensk Forening. Följ rapporteringen kring utvecklingen på http://www.norsksvenskforening.com

Det ligger också i planerna att sända Medlemsbrev som e-post, till er som har e-postadress. Vi ber därför vänligen alla som har e-postadress att sända den till oss. Sänd till:

post@norsksvenskforening.com

Ange ditt navn och eventuell parmedlem, adress och telefonnummer.

Den Norske Opera & Ballett – fredag 10. oktober kl 19

Sted: Den Norske Opera & Ballett, billettluken i foajeen

Norges nye stolthet. Følg med på en egen omvisning for Norsk – Svensk Forening i Den Norske Opera & Ballett. I april 2008 åpnet det nye operahuset i Bjørvika. Norges nye nasjonale scene fikk en varm velkomst og mediedekningen har blitt satt til en verdi av 714 millioner kroner.  I en anonym arkitektkonkurranse ble designforslaget til Snøhetta kåret som vinner. Grunnarbeidet begynte i 2003 med Statsbygg som byggherre.

Omvisningen varer ca en time. Oppmøtested er ved billettluken i foajeen.

Påmelding, senest 08. oktober til Birgitta Ennals, telefon 22 44 64 75/95 97 08 44/e-mail: birgitta.ennals@c2i.net eller Kerstin Rådetorp, telefon 22 55 20 10/90 68 78 03/e-mail: ker@travellers.no

Pris/Betaling kr 150 betales til konto 6001 05 37102 Norsk – Svensk Forening, Postboks 258, 0213 Oslo senest 08. oktober. Merk betalingen ”Operaen”

Det finnes flere muligheter for servering etter omvisningen. Vi har ikke reservert plasser.   Velkommen med din påmelding til omvisningen! Det er begrenset antall.

Rakørret – norsk matkultur – torsdag 30. oktober

Sted: Margaretakyrkans församlingssal kl 18

”Rakefisk” er en norsk spesialitet. Vi serverer rakefisk med alt tilbehør. Kaffe og kake.

Påmelding senest 27. oktober til

Kerstin Rådetorp, telefon 22 55 20 10/90 68 78 03/e-mail: ker@travellers.no

Pris og Betaling: Medlemspris kr 280, ikke medlem kr 380 betales til konto 6001 05 37102, Norsk – Svensk Forening, Postboks 258, 0213 Oslo senest 27. oktober. Merk betalingen:”Rakørret.”

Velkommen med påmelding!

Mårtensgås middag – Mårtensafton måndag 10. november kl 18

Plats: Voksenåsen

Norsk – Svensk Forening och SWEA har länge pratat om att lägga upp till en trevlig  gemensam träff. Nu har vi tillsammans med SWEA reserverat för Mårtensgåsmiddag med svartsoppa, gås och skånsk äpplekaka

Trots att en gås-middag inte blir en lågprismiddag, tror vi det finns medlemmar i våra två föreningar som möter opp till denna gamla fina skånska tradition med Mårtensafton och har förståelse för priset.  Förbehåll minst 25 anmälda. Se fram till en härlig måltid.

Anmälan till sweaosloprogram@gmail.com eller till mobiltelefoner Anniqa 40 84 16 89 eller Catharina 99 28 09 36 senast 13. oktober.

Pris/Betalning: priset er kr 575,- betalas till kontonr 9046 05 07048 SWEA Oslo, Handelsbanken. Märk betalningen Mårtensgås.

SWEA  har 8 000 medlemmar i 80 lokalföreniningar i 40 länder på fem kontinenter, 200 medlemmar i Norge. Swedish Women´s Educational Association Inc., är en global ideell förening för svenska och svensktalande kvinnor som är eller har varit bosatta utomlands. SWEA vill värna om det svenska språket, stödja och sprida kännedom om svensk kultur och svenska traditioner, förmedla personliga och professionella kontakter, samt etablera nätverket Sweor över hela världen. SWEA grundades 1979. Prinsessan Christina, fru Magnusson, är föreningens hedersordförande.

Benny Borg – På livets karusell – torsdag 20. november kl 18

Centralteatret, Akersgaten 38

Det er 40 år siden svenske Benny Borg gjorde seg gjeldende som artist i Norge. En jubileumsforestilling oppsummerer scenelivet til denne folkekjære og mangfoldige artist.

Vi får møte både Elvis og Cornelis Vreeswijk, og mange gyldne øyeblikk i norsk pop- og visehistorie, signert Benny Borg. Av og med Benny Borg.

Påmelding: Kerstin Rådetorp telefon 22 55 20 10 eller e-mail: ker@travellers.no eller Birgitta Ennals telefon 22 44 64 75 eller e-mail: birgitta.ennals@c2i.net

Pris og Betaling: Medlemspris kr 195 betales til konto 6001 05 37102, Norsk – Svensk Forening, Postboks 258, 0213 Oslo senest 15. oktober. Merk betalingen: ”Benny Borg”

Årsmøteprotokoll

Det ble holdt årsmøte i Norsk – Svensk Forening 22. mai 2008.  Protokoll er vedlagt.

Mamma Mia –  2009 – onsdag 25. mars kl 1930

Sted: Folketeateret f d Den Norske Opera

Upplev Benny Andersson & Björn Ulvaeus´ fantastiska musikal baserad på ABBA – sånger, som har nått stora framgångar över hela världen, nu i norsk version. I rollerna ser vi bl a Heine Totland og Heidi Germundsen Broch. Forestillingen tar 2 timer och 45 minuter. I pausen, 25 minutter, är kaffe/the och kaka uppdukat för oss i den ärevärdige Kroghsalen, dekorerad av Guy Krogh.

Strax efter premiären har vi reserverat biljetter till föreställningen tisdag 25. mars 2009

kl 1930 på parkett i A-kategori.

Reservera biljett:  Kerstin Rådetorp telefon 22 55 20 10 eller e-mail: ker@travellers.no eller Birgitta Ennals telefon 22 44 64 75 eller e-mail: birgitta.ennals@c2i.net

Pris/Betalning: kr 700,- biljett i A-kategori och inklusive kaffe och kaka betalas till

konto 6001 05 37102 senast 20. oktober 2008.  Märk betalningen ”Mamma Mia”

Begränsat antall biljetter, först till kvarn gäller! Välkommen med bokning till en härlig musikalkväll!

Vänlig hälsning

styrelsen