Medlemsbrev nr 1 – 2009

Velkommen til ett godt nytt år sammen med Norsk – Svensk Forening

Lørdag 28. februar – Professor i sosialpsykologi  Berit Ås

Föredrag om – De fem härskartekniker –

Tid: kl 1500. Sted: Voksenåsen.

Härskarteknikerna är definierade av Berit Ås: att osynliggjöra, att förlöjliga, att undanhålla information, att dubbelbestraffa, att påföra skuld och skam.

Ingen anmälning, välkommen till ett intressant föredrag. Därefter serverar Voksenåsen en gryträtt med tillbehör för kr 120.

Onsdag 25. mars – Musikalen Mamma Mia –

Benny Andersson & Björn Ulvaeus hitmusikal basert på sanger av ABBA

Med forhandsbestilte billetter går en gruppe samlet til musikalen. I pausen nytes kaffe og kaker i Kroghsalen, som er dekorert av Guy Krogh.

Tisdag 21. april – Årsmøte –

Norsk – Svensk Forening kaller til årsmøte, som holdes i Ibsenmuseet, Henrik Ibsens gate 26

(tidligere Drammensveien) Vi begynner med ca 1 times omvisning av Ibsenmuseet. Hele leiligheten ble restaurert i forbindelse med 100-årsmarkeringen av Ibsens død. Virkelig verdt et besøk. Omvisningen begynner kl 18. Årsmøtet begynner kl 19. Det vil bli servert kaffe og kaker etter årsmøtet.

Torsdag 30. april – Svensk Valborgsmässoafton –

Sted: Voksenåsen. Samling kl 17. Programmet begynner kl 18

Tradisjonell Valborgsmässofest etter svenske seder og bruk. Vi følger vår tradisjon med Guldbergs Akademiske Kor og kan i år også presentere Wennerbergs Gluntarne.

Onsdag/torsdag 20. mai – 21. mai – Manifestasjon

Buss tur til Mälsåker Slott

Manifestasjon av våre to foreninger, Stockholm (1942) og Oslo (1946) vil skje på Mälsåkers slott, som har sesongsåpning, utstilling om den norske ”barackstaden”, seminar, jfr vedlegg ”Till vänner av Mälsåkers slott i Norge och Sverige.” Program kommer i Medlemsbrev 2.

”Tilbake til 1814” – tur til Eidsvoll

Norges Nasjonalmonument, Eidsvollsbygningen, paviljongene og tilhørende park restaureres og tilbakeføres til sin opprinnelige tilstand fra grunnlovsåret 1814. Vi planlegger en tur med tog, omvisning og lunsj. Det vil skje en av de siste dagene i mai (før pinsen).

Fredag 19. juni – Svensk Midsommarafton –

Sted: Voksenåsen

Tradisjonell midtsommerfest for små og store etter svensk tradisjon

Vennlig hilsen/Styret

Vedlegg – Norgebrev nytt Januar 2009:

Till

vänner av Mälsåkers slott i Norge och Sverige

Det händer mycket på vårt slott under 2009, för både gamla och nya vänner!

Utställningen ”Den glömda armén” förnyas med ”Gustaf Aulén – En biskop på barrikaderna”. Denne stridbare och spännande person är ett föredöme i vår tid. Aulén var en varm Norgevän, gift med Kristine Bjørnstad, anti-nazist och kritiker av den svenska regeringens eftergifter till Hitler under kriget. I hemlighet vigde han i Strängnäs domkyrka norska fältpräster. Vi bygger utställningen tillsammans med Strängnäs stift, vars vänstift i Norge är Tunsberg bispedømme. Kgl Norsk Ambassade i Stockholm är bland våra finansiärer och vi räknar också med fortsatt stöd av Institusjonen Fritt Ord.

Vår förening ser fram emot fortsatt god samverkan med Polititroppenes Veteran-forening, Norsk-Svensk Forening och Svensk-Norsk Föreningen. Vi behöver många vänner i våra båda broderländer för att skapa goodwill och sprida information om Mälsåker, det ståtligaste lägret för ”Den glömda armén”. Varför inte manifestera vår gemenskap den 21 maj? Då inviger vi en krigshistorisk barack, som också ska erbjuda bättre besöksservice med bl.a. kafé och toaletter. Tänk om denna återbrukade baracks väggar kunde tala! Den fanns under kriget i ett läger utanför Strängnäs där rysk militär hölls internerad. En utställning ska berätta om de tusentals ryska krigsfångar som flydde från Norge till Sverige – och givetvis om livet för norska soldater i en barackstad vid Mälsåker.

Vår förra temautställning, ”Norges sak är också vår”, visades i fjol på Voksenåsen och Armémuseum i Stockholm. 22 februari öppnas den på Försvars-museum Boden och därefter hoppas vi den ska vandra vidare till Nord-Norge. År 2010 planeras ett nytt tema: ”Svenska Norgehjälpen – en folkrörelse 1942-1945”. Vi tar gärna emot förslag och föremål som kan användas i denna utställning.

Ett sätt att manifestera stöd för Mälsåkers slott är att bli medlem i vår förening.

Medlemsavgiften är 100 kr i antingen norsk eller svensk valuta. För vänner i Norge har vi öppnat ett särskilt konto i Swedbank i Oslo: 1430.05.24762. I Sverige har vi bankgiro 5408-8042. Familjemedlemskap är 150 kr och för föreningar, företag etc 500 kr. Glöm inte skriva namn och adress!

Varmt välkomna till Mälsåker – och till vår förening!

Lena Stensgård, ordförande