Medlemsbrev nr 2 – 2009

Medlemsavgiften 2009 – vi lever av kontingenten

Vi vil gjøre vårt aller beste for at medlemskapet også i 2009 vil gi gleder og fornøyelser. Avgiften er uendret, kr 175 for enkelt medlem, kr 300 for par medlemmer og kr 100 for student og ungdom under 26 år. Faktura sendes separat og vi ber vennligst om rask betaling.

1. mars, onsdag – Musikalen Mamma Mia –

Benny Andersson & Björn Ulvaeus hitmusikal basert på sanger av ABBA. Med forhånds-bestilte billetter går en gruppe samlet til musikalen, som spilles i det restaurerte Folketeatret.

I pausen nytes kaffe og kaker i Kroghsalen, som er dekorert av Guy Krogh.

1. april, tirsdag – Årsmøte – Ibsenmuseet omvisning kl 18

Norsk – Svensk Forening kaller til årsmøte, som holdes i Ibsenmuseets lokaler, Henrik Ibsens gate 26 (tidligere Drammensveien). Norsk – Svensk Forening inviterer til ca 1-times omvisning av Ibsenmuseet. Omvisningen begynner kl 18. Hele leiligheten ble restaurert i forbindelse med 100-årsmarkeringen av Ibsens død. Virkelig verdt et besøk.

Årsmøtet begynner kl 19. Det vil bli servert kaffe og kaker etter årsmøtet.

1. april, torsdag – Svensk Valborgsmässoafton –

Sted: Voksenåsen. Samling kl 17. Programmet begynner kl 18. Detaljert program kommer senere. Tradisjonell Valborgsmässofest etter svenske seder og bruk. Vi følger vår tradisjon med Guldbergs Akademiske Kor og kan i år også presentere Wennerbergs Gluntarne.

1. mai, fredag – Frigjøringsdagen 1945 – på Voksenåsen

Veteranforeningen Polititroppene i Sverige/Norge 1943-1945 møtes for bekransning av byste av dosent Harry Söderman, grunnlegger av Polititroppene. Forsvarets musikk spiller.

Voksenåsen, Norsk – Svensk Forening og Veteranforeningen Polititroppene har i samarbeide lagt opp et halvdagsseminar. Det begynner etter lunsj kl 1330 med amanuensis Ivar Kraglund, Hjemmefrontmuseet, foredrag om Frigjøringsfasen, og deretter domprost Olav Dag Hauge, som forteller om sin far Dagfinn Hauge, som var fengselsprest under krigen. Han satt med de dødsdømte nordmennene den siste natten, før de ble skutt.

20.- 21. mai, onsdag/torsdag. Manifestation  – Stockholm- Oslo – Mälsåkers slott –

Foreningene i Stockholm (stiftet 1942) og Oslo (stiftet 1946) som begge er et manifest fra krigens dager manifesterer sitt fellesskap på Mälsåkers slott, som har sesongsåpning den 21. mai. Vi får en forhåndsvisning av sommerens temautstilling om biskop Gustaf Aulén, en varm Norgesvenn, innvie den norske ”barackstaden, delta i foreningenes festprogram med taler og film. Program for turen er vedlagt.

Frist for påmelding og betaling er 15. april, altså direkte etter påskeferien. Velkommen!

Meld deg raskt på! Vi har også invitert vår forening i Bergen, Veteranforeningen Polititroppene, Grenselosers og Kurerers Forening, Svenska Margaretakyrkan , Chalmers Forening i Oslo og SWEA Oslo til å delta i turen.

26.mai, tirsdag – ”Tilbake til 1814” – tur til Eidsvoll Verk-

Norges Nasjonalmonument, Eidsvollsbygningen, paviljongene og tilhørende park restaureres og tilbakeføres til sin opprinnelige tilstand fra grunnlovsåret 1814.

Alle deltakere må selv ordne med egen togbillett på forhånd. Pris honnør kr 56 hver vei og vanlig pris voksen kr 111 hver vei.

Vi reiser med tog fra på Oslo S. Alle går selv direkte ombord på toget kl 0921 til Eidsvoll Verk.  Reisetiden er 45 minutter. Vi samles på ankomst perrongen Eidsvoll Verk og spaserer  samlet til Eidsvollsbygningen.

Kl 1030 omvisning ”1814 – Året som forandret Norge,” vår guide er museumssjefen,

Erik Jondell

Kl 1115 kaffepause i Kafé Standpunkt, kafeen som befinner seg i publikumssenter i Wergelands Hus. Vi blir servert croissanter med ost og skinke til dagens kaffe.

I pausen frem til forestillingen i Wergelands Hus, kan vi spasere i parken, se f eks statuen av Carsten Anker i alleen i front av Eidsvollsbygningen. Ved øst fasaden av Eidsvollsbygningen finner vi minnes plater av tidligere jernverkseiere og ikke minst graven til Carsten Anker.

Det er også mulighet å besøke den nydelige museumsbutikken

Kl 1300 Forestillingen ”Demokratiet trenger deg” i auditoriet i publikumssenteret Wergelands Hus. Det er en liten repetisjon av 1814 historien, men også historien om demokratiets utvikling videre frem til i dag.

Togene tilbake til Oslo S går f eks 1429, 1529 1629, 1729

Reiseleder fra styret. Pris kr 100,- inkluderer omvisning med guide, servering og film. Reiseleder samler in kontante penger (ikke kort) på Kafé Standpunkt. Velkommen!

1. juni, fredag – Svensk Midsommarafton –

Sted: Voksenåsen

Tradisjonell midtsommerfest for små og store etter svensk tradisjon. Detaljert program kommer senere

1. september, lørdag kl 15 – Opplev Taube –

Bentein Baardsons Taube er høstens store kulturopplevelse – en musikalsk forestilling er satt opp på Edderkoppen Teater, St Olavs plass 1,

Taube er en storstilt forestilling bygget på den fantastiske trubaduren, verdensborgeren og eventyrerens legendariske liv, hans udødelige melodier og hovedpersoner. Tekstene blir sunget på svensk. Vi har reservert billetter til lørdag 19. september kl 1500

Frist for reservasjon og betaling av kr 510 er fredag 01. mai.

Reservere billett: Kerstin Rådetorp tlf 22 55 20 10 /90 68 78 03 eller Birgitta Ennals 22 44 64 75 eller 95 97 08 44. Betaling til: Norsk – Svensk Forening bankkonto 6001 05 37102.

Velkommen!

Vennlig hilsen/styret