Medlemsbrev nr 7 – 2009

Vi håper du har en skjønn avslutning på sommeren og ønsker velkommen til høstprogrammet!

Vi minner om Ingmar Bergmans ”Höstsonaten”

Vi minner om at Oslo Nye Teater setter opp, for første gang på en norsk scene, Ingmar Bergmans ”Höstsonaten.” I det sterke familiedramaet spiller Lise Fjeldstad, Nina Ellen Ødegård og Agnes Kittelsen og Anders Hatlo som ektemann.

Billett bestiller du på telefon 22 34 86 86

Tirsdag 08. september

Følg med på kveldsutflukt til årets sommerutstilling på Blaafarveverket

Drømmesommer: Prins Eugen, Nicolai Astrup, Ulf Nilsson

Buss fra Margaretakyrkan kl 1730. Visning av utstillingen, lett supé, retur til Margaretakyrkan med buss, ankomst til Oslo kl 2215. Pris Kr 380 betales på bussen.  Vi ber vennligst om jevnt beløp ved betalingen.

SWEA har for alle svenske foreninger i Oslo lagt opp en busstur. Bindende påmelding med deltakers navn og telefonnummer til sweaosloordf@gmail.com før den 31. august. Den som ikke har tilgang til e- post kan få hjelp av Birgitta Ennals 22 44 64 75/95 07 08 44, som vil formidle bestillingen. Antall påmeldinger er avgjørende for å gjennomføre arrangementet til annonsert pris

Torsdag 17. september, Margaretakyrkans församlingssal

”Kungar från Gustav Vasa till Karl XIV Johan.”

Vi har skaffet Herman Lindqvists unika samling, ti DVD-filmer, jfr vedlegg.  Fem av disse filmene viser vi nå i høst i Margaretakyrkans församlingssal, kl 19.  Øvrige datoer i dette året:

1. oktober Gustav Vasa
  2. oktober Johan III
  3. november Karl IX
  4. november Gustav II Adolf.

Kyrkan inviterer till kaffe og boller og inviterer også alle forsamlingsmedlemmer.

Vi begynner med Jean Baptiste Bernadotte den 17. september, kl 19. Herman Lindqvist forteller her den dramatiske og spennende historien om hvordan den første ætten Bernadotte ble svensk konge.

Ingen påmelding, foreningen og kyrkan inviterer. Velkommen!

Lørdag 19. september kl 15

Taubeforestillingen på Edderkoppen

Foreningen går i samlet tropp til Taube- høstens store kulturopplevelse – en musikalsk forestilling bygget på den fantastiske trubaduren, verdensborgeren og eventyrerens legendariske liv, hans udødelige melodier og hovedpersoner. Tekstene blir sunget på svensk.

Foreningen har avsluttet bestillingene, men du kan selvfølgelig selv bestille billett direkte på teateret, telefoner 815 11 500 eller 23 35 34 20.

Gåva av Jane Hartvig – bröllopsbilden på kronprinsparet Olav och Märtha

På svensk Valborgsmässoafton 2009 överlämnade Jane Hartvig bilden till adm dir Karl – Einar Ellingsen, Voksenåsen, som hedrar kronsprinsparet och gåvan med placering i Kongeterrassen på Voksenåsen. Tack till Jane Hartvig och Voksenåsen.

Voksenåsen valdes som arena för visning. Bilden är föreningens egendom och utlånas.

Bilden hängde under kriget i Janes rum i hemmet i gränsbyn Koppom, som tog emot många norska flyktingar under krigsåren. Många övernattade i Janes rum och såg bilden på kronprinsparet. Jane brukade säga till flyktingarna att också kungafamiljen hade tvingats att fly från sitt land.

Kronprinsparet Olav och Märtha gifte sig 21 mars 1929.

Uttrykket ”söta bror”

Foreningens leder ble intervjuet av Aftenposten Aften om Svensk Midsommarafton.  Journalisten presenterte en fin artikkel med fargebilde og en god beskrivelse av det mycket svenska midsommarfirandet.

Journalisten brukte uttrykket ”Swing deg med söta bror!” Hva betyr egentlig uttrykket ”söta bror?” Spørsmålet ble rettet til Per Egil Hegge som kom med følgende svar:

Det er et svensk uttrykk, men det er blitt grammatisk galt i den sammenheng det nå brukes i Norge.

På 1800-tallet, i alle fall i dets første halvdel, var det vanlig at svenske brevskrivere innledet med ”Söte bror” eller ”Söta syster”. ”Söte” var maskulinum og ”söta” var femininum. Nordmennene klarte ikke å lære forskjellen, og tror de snakker korrekt svensk når de sier ”söta bror,” som er blitt et slags kjælenavn. Det ligger ikke noe negativt i uttrykket, slik jeg oppfatter det.

Kanskje er det en historisk undertone her – i unionen med Danmark betegnet danskene Danmark/Norge som ”tvillingrigerne”. Oscar II slo litt av på nærhetstanken og snakket om ”Brödrafolkens väl”.

Jeg har opp gjennom årene fått ganske mange forespørsler fra svensker om dette – det later ikke til å være aktiv kunnskap i dagens Sverige at man skrev brev med denne innledningen.

Per Egil Hegge