Medlemsbrev nr 1 – 2010

Gott Nytt År! Vi presenterar vår resa till Stockholm med preliminärt program.

Stockholm – 4 dagar/3 nätter, torsdag 22 – söndag 25 april

Torsdag 22 april. Tidig avresa med buss, lunch. Ankomst Stockholm och inchecking på STF, Svenska Turistföreningen på Gärdet i Stockholm, www.svenskaturistforeningen.se/gardet. Stadsdelen Gärdet i centrala Stockholm är en del av världens första nationalstadspark. Dubbelrum och frukost, enkelrum mot tillägg, alla rum med toalett, dusch och tv. Gratis trådlös internet.

På torsdagskvällen är vi – tillsammans med Svensk – norska föreningen i Stockholm –  inviterade till Den Kongelige Norske Ambassade i Stockholm. Mötet börjar med en orientering om ambassadens verksamhet och avslutas med en buffetmiddag.

Fredag 23 april. Frukostföredrag av Anders Johansson, Mälsåker Slott och Forum.

Sightseeingtur som avslutas vid Stockholms Stadshus. Visning.  Lunch.

Eftermiddagen besöker vi Kungliga Slottet, visning med guide av ”Gamla borgen Tre Kronor,” Representationsvåningarna och Livrustkammaren.  Tid på egen hand

Fredagskvällen för dem som önskar gemensam middag mot tilläggsbetalning. Förslag: Den Gyldene Freden i Gamla Stan, bl a Evert Taubes stamställe.

Lördag 24 april. Efter frukost besöker vi Nordiska Museet och får en orientering om ”Den norska samlingen.” Därefter Vasamuseet, visning med guide. Tid på egen hand.

Lördagskvällen för dem som önskar gemensam middag mot tilläggsbetalning. Förslag: Wärdshuset Ulla Winbladh på Djurgården. Namnet på värdshuset kommer från Carl – Michael Bellmans typgalleri, krognymfen Ulla Winblad.

Söndag 25 april. Efter frukost besöker vi Prins Eugens Valdemarsudde, visning med guide av huset och samlingarna. Lunch i Restaurang Prinsens Kök. Avresa mot Oslo, sen ankomst.

Pris pr person i dubbelrum: kr 2 900 om bussen är fullbokad och med det program som här är   beskrivet. Tillägg för enkelrum 3 nätter kr 600.

Bokning: telefoner och e-mail som angivet överst i Medlemsbrevet. Deposition pr person kr 1 000 till bankkonto 6001 05 37102,  NSF Oslo för att bekräfta bokningen. Resterande betalning senast 21 mars. Avbeställning utan kostnad till och med 21 mars, avbeställning

från 22 mars – 7 april kostnad  kr 500 och efter 7 april kr 1000.

Web-adresser till museer finns i bilaga på nästa sida. Välkommen med din bokning!

Vänlig hälsning/Styrelsen