Medlemsbrev nr 2 – 2010

Karin-Ida Roos är död efter lång tids sjukdom. Begravningen ägde rum i Svenska Margaretakyrkan den 8 mars och förrättades av kyrkoherde Örjan Lundqvist. Karin-Ida var föreningens ledare under åren 1986 – 1999 och senare äresmedlem. Hon hedrades av föreningen med en krans vid kistan. Vid den efterföljande sammankomsten höll Lisa Leinaas ett minnestal och Greta Steen- Larssen sjöng ”Stjärnor små.”

Voksenåsen 50 år – vårt vackra svenska Voksenåsen jubilerar 2010 – stort jubileumsprogram, www.voksenaasen.no  Som medlem i Norsk – Svensk Forening får du invitation till medlemspris till alla program, som är öppna för allmänheten. Kom ihåg att medlemskortet skall visas upp!

Voksenåsen är Norges nationalgåva till Sverige som tack för hjälpen under och strax efter andra världskriget. Anläggningen blev formellt överlämnad  3 oktober 1960 och invigdes av kung Gustaf VI Adolf i närvaro av kung Olav V och stats- och utrikesministrarna.

En resa till Stockholm 22-25 april. Resan blev fullbokad på en vecka. Medlemmarna från Oslo och vår systerförening i Stockholm mottages av Den Norske Ambassade och ambassadören Anne Lund, som ger en orientering om verksamheten och buffé-middag

den första kvällen. Fredag, lördag och söndag fördelas på besök i Stadshuset, Slottet, Livrustkammaren, Nordiska Museet, Vasamuseet och  Prins Eugens Waldemarsudde. Middagar Restaurang Rydberg i Författarnas Hus och Värdshuset Ulla Winbladh.

Fredag 30 april – Svensk Valborgsmässoafton -Voksenåsen- Jubileumsfest 50 år

Jubileumsfest för Voksenåsen 50 år – med manskören Guldbergs Akademiske Kor, brasa,

allsång, fyrfaldigt leve för den svenska kungen, Karl XVI Gustaf, som fyller 64 år just på

Valborgsmässoafton. Buffé och dans i Fredmans Bar till Finn Eriksens Orkester.

Entré-avgift kr 50 pr person för medlemmar med medlemskort och kr 100 för övriga gäster.

Stort svenskt smörgåsbord, buffé till medlemspris kr 210 och kr 265 för övriga gäster.

Bordsbeställning  22 81 15 10 och 22 81 15 43, ange ”Norsk – Svensk Forening Valborg”

Det är möjligt att amäla sig som medlem i föreningen innan du betalar för entré och buffé.

Ta med dina vänner till en svensk Valborgsmässofest på svenska Voksenåsen!

En god idé! Övernatta till specialpris efter Valborgsmässofesten och börja 1 maj med en god frukost på Voksenåsen och en promenad i frisk skogsluft:

pris per person i dubbelrum med frukost kr 450, och i enkelrum med frukost kr 650.

Bestillerkode: Norsk-Svensk Valborg spesial. Bestilling via mail: booking@voksenaasen.no

Eller telefoner: 22 81 15 22 eller 22 81 15 24 mellan kl 0800 – 1600

Du må bekrefte bestillingen med et kredittkortnummer og ev kansellering må skje senest en uke før ankomst

Välkommen till Svensk Valborgsmässofest på Voksenåsen

Tirsdag 20. mai Årsmøte 2010

Norsk – Svensk Forening kaller til årsmøte torsdag 20. mai kl 18 i Svenska Margaretakyrkan,

Hammersborgs torg 8 B, Biblioteket.

Kl 19 efter avsluttet årsmøte serveres kaffe/te och svenska bullar og Johan J Jacobsen holder et kåseri om ”Politikk og Humor.”

Lördag 08. mai – Frigjøringsdagen –  Voksenåsen

Veteranforeningen Polititroppene i Sverige/Norge 1943-1945 møtes for bekransning av bysten av dosent Harry Söderman. Lunsj och ettermiddagsseminar kr 300. Bl a forfatter Svein Sæters foredrag om grenselostrafikken mellom Norge og Sverige under 2. verdenskrig.

Svenska Norgehjälpen – en folkrörelse för ett broderfolk i nöd

Svenska Norgehjälpen är en kunskapsprojekt på Mälsåkers slott i Södermanland i Sverige sommaren 2010, en ny utställning som invigs den 27 maj och efterhand ersätter utställningen ”Den glömda armén.” Svensk-norsk samtidshistoria under andra världskriget skal gestaltas med syfte att i undervisningen aktualisera solidaritet över gränser i krig, kriser och konflikter, att sprida kunskap och väcka opinion i nutida frågor om flykting- och främlingskap, jfr vedl

Finns intresse hos föreningens medlemmar för ett besök på utställningen, lägger föreningen gärna upp till en busstur med två övernattningar, som turen vi genomförde 2009, med besök i Gripsholms slott, Strängnäs domkyrka och Mälsåker slott. (2009 kostade turen per person i dubbelrum Gripsholmsviken Hotell i Mariefred kr 1 500)

Förslag till dato:  3-5 september eller 10-12 september. Ring in ditt intresse till 22 55 20 10 eller 90 68 78 03 eller sänd e-mail till post@norsksvenskforening.com.

Lördag 19 juni  – bröllopet kronprinsessan Victoria och Daniel Westling –

Överföres på STORSKÄRM på Voksenåsen som också serverar Bröllopstårta!

Bröllopstårta kr 55 pr person så länge den räcker, därefter serveres marsipankake.

Kaffe eller te, drick så mycket du vill kr 30,- Mineralvatten kr 25 pr flaska.

Mousserande vin kr 60.- pr glas

Asker – og Bærum Kultur- og Musikkskole, kören sjunger sånger från ”Mamma Mia.”

Fredag 25 juni  – Svensk Midsommarafton – på Voksenåsen – Jubileumsfest 50 år –

Stor jubileumsfest med traditioner kring midsommarstång för barn och vuxna, godispåse och glass till barnen, buffé- svenskt smörgåsbord – med bl a sill, färsk potatis och gräddfil. Till detta tager sig svensken en snaps och sjunger snapsvisor. Till efterrätt finns naturligtvis jordgubbar och glass och mycket mera Jubileumsprogram ”Från Bockhorn till Musikal,” med Ingemar och Birgitta Ihlis, Viktor och Ingela Ihlis, Alm Nils Ersson, tidigare violinist i hovkapellet, riksspelman med guldmedalj, spelar allt från chardas till djävulspolska på fiol. Hans fru Ingeborg.

Med denna kombinationen presenteras ett brett program med bockhorn, spilåpipa näverlur, piano, dragspel, fiol, altfiol och sång.

Välkommen! Vänlig hälsning/Styrelsen

Bilaga til Medlemsbrev nr 2 – 07. april 2010

Svenska Norgehjälpen – En folkrörelse för ett broderfolk i nöd
Norge är idag ett rikt land tack vare stora naturresurser. Annorlunda var det för 65-70 år sedan. Då var Norge ockuperat och exploaterat – inget annat land blev så plundrat av Nazi-Tyskland, räknat per capita.

I Sverige väcktes – och växte – folkopinionen då ockupationsmakten och dess Quislingstyre blev alltmer brutal. Strax efter terrorbombningar 1940 levererades de första svenskehusen. 1942 samordnades biståndet i Svenska Norgehjälpen med LO, SAF och KF i spetsen.

Norska män och kvinnor i övre medelåldern minns med glädje och tacksamhet hur de som skolbarn utspisades med svenskesuppe och inför jul och sommarliv fick svenskepakker med bristvaror som en tvål, en tandborste, mesost, kexchoklad etc.

Svenska Norgehjälpen mobiliserades av 30-talet ideella och politiska förbund. C:a 800 lokalkommittéer samlade in pengar, begagnade kläder, skor, husgeråd m.m. Bl.a. skänktes 65 000 ton livsmedel. En av de största givarna var näringslivets fond Norvegia. Svenska staten och Norges exilregering i London gav miljonbidrag. Trettondagen 1943 arbetade c:a 40 000 svenskar extra vid 150-talet företag, en insats som gav 600 000 kr till Svenska Norgehjälpen.

Hjälpen kulminerade krigsslutet 1945 med en stor radioinsamling. Efter kriget fick politiska fångar med anhöriga komma till Sverige för rekreation. En del hade räddats från Tyskland med de vita bussarna, andra hade släppts från fånglägret Grini och andra fängelser i Norge.

Svenska Norgehjälpen är ett kunskapsprojekt på Mälsåkers slott sommaren 2010. Projektets plattform är en ny utställning, som invigs den 27 maj och efterhand ersätter utställningen om Den glömda armén. En prioriterad målgrupp blir skolungdom, inledningsvis i Sörmland och senare i hela Mälardalen, ja förhoppningsvis även i Norge. Svensk-norsk samtidshistoria under andra världskriget ska gestaltas med syfte att i undervisningen aktualisera solidaritet över gränser i krig, kriser och konflikter, att sprida kunskap och väcka opinion i nutida frågor om flykting- och främlingskap.

Svenska Norgehjälpen sponsras hittills av bl.a. Söderbergsstiftelserna, Landstinget Sörmland, den norska Ferd-koncernen, Folke Bernadotte-akademin, Norges Ambassad och Prins Carl Gustafs Stiftelse. Ansvariga för projektet är Jan Brandt och Anders Johansson, som 2005 genomförde en förstudie om Mälsåker på uppdrag av Riksantikvarieämbetet, Länsstyrelsen i Sörmland, Strängnäs kommun och Södermanlands hembygdsförbund. Förstudien ledde fram till bildandet av den ideella Föreningen Mälsåkers Framtid, som fått förtroendet att ansvara för turism- och programverksamhet vid slottet.

En särskild hemsida har startet nu: www.svenskesuppe.se