Medlemsbrev nr 3 – 2010

Valborgsmässoafton
 – en svensk traditionell folkfest – fredag 30 april 2010

Norsk – Svensk Forening i samarbete med  Voksenåsen inbjuder till en svensk tradition, en folkfest med körsång, brasa, festmåltid och dans til orkester –  Valborgsmässoafton –

Det är dagen före den heliga Valborgs dag, den engelska kungadotter, som på 700-talet följde Sankt Bonifacius till Tyskland och där blev abbedissa, och som den 1 maj förklarades till helgon. Det är bakgrunden till varför den heliga Valborg i Sverige förknippas med vårens fest denna aften – Valborgs afton.

Studenterna i Lund och Uppsala har i över 200 år samlats kring en eld kvällen före 1 maj för att – i sina vita studentmössor – fira vårens ankomst med körsång. Den vita studentmössan får man bära, när man är färdig med gymnasiet och tagit sin studentexamen. Som tradition bär man sedan den vita studentmössan på Valborgsmässoafton.

Brasan är en äldre sed, som kommer från de nordtyska valborgsmässoeldarna. Sverige och andra länder har en tradition att tända en brasa i det fria en kväll under våren. Någon menar det kommer från böndernas vakthållning för djuren, som nu skulle ut till betesmarkerna, medan andra menar att man använde elden som skydd mot häxor.

Samling på det svenska Voksenåsen mellan kl 17-18. Fredmans Bar är öppen

Programmet: börjar kl 18 i Gerhardsensalen med manskören Sangselskapet Guldbergs Akademiske Kor. Ute på terrassen kan brasan beskådas. Vi hälsar våren välkommen och för alla svenskar så välkända ”Vintern rasat ut … ”  sjunges i allsång tillsammans med Guldbergskören. Stämningen är hög

Bordsbeställning. Den svenska Valborgsbuffén serveras. Reservera bord senast onsdag 28 april på telefoner  22 81 15 10 eller 22 81 15 43

Entréavgift: kr 50 för medlemmar med kort, övriga gäster kr 100. Barn ingen avgift.

Bli medlem: man kan anmäla sig och bli medlem i Norsk – Svensk Forening, betala medlemsavgiften, kr 175 pr person eller kr 300 för par, före betalningen av entréavgiften. Med kortet får man också medlemspris vid betalning av bufféavgiften, som betalas senare i matsalen.

Buffépris: medlem kr 210, övriga gäster kr 265.

Valborgsdans: i Fredmans Bar till Finn Eriksens Orkester med Odd Børre

Ta med dina vänner och upplev en svensk folkfest – Valborgsmässoafton!

Välkommen!