Medlemsbrev nr 7 – 2010

Takk for innsatsen! Fremtidens Medlemsbrev via e-post

Takk for innsatsen! Vi er imponerte over hvor mange som har sendt oss sin e-postadresse. Vi tror imidlertid det finnes enda flere og gjentar vårt ønske. Har du ennå ikke oppgitt din e-post-adresse, ber vi deg vennligst om å sende den til: pervatn@hotmail.com. Per Vatn er vår kasserer og i tillegg ansvarlig for medlemsregisteret.

Hvilke fordeler ser vi? Sekretariatet får ofte tilbud, som raskt kan sendes ut til medlemmer per e-post, men som tidsmessig er umulig for en vanlig postutsendelse. Med e-postadressen vil du derfor få en bedre medlemsservice med flere tilbud. Det blir også en besparelse for porto, brevpapir, konvolutter, og stor tidsbesparelse.

Hvis du får dette medlemsbrevet i vanlig post, betyr det at du ikke har oppgitt din e-postadresse til oss. Medlemsbrev nr 7 sender vi bare per e-postadresse til de som har oppgitt sin e-postadresse.

Selvfølgelig vil alle som ikke har e-postadresse få Medlemsbrevet som vanlig post.

2 – 7 november – Finlandssvensk Vecka i Oslo

Grannlandet Finland är också med på Voksenåsens jubileumsprogram i form av Finlandssvenska Kulturdagar, som inngår i tema Finlandssvenska veckan i Oslo 2 – 7 november. Bl a

1. november påVoksenåsen. Seminar Nordens sterkeste minoritet eller truet art
  2. november på Voksenåsen. Gratis barnekonsert med ”herren bak Mummisangene” Benny Törnros, og Mumintrollene. Finlandssvensk buffé. Se bifogat program och www.finno.no

1. – 6. november – Gustaf Fröding och Bjørnstjerne Bjørnson

Seminar på Voksenåsen

Innbydelse til seminaret har du allerede fått fra Voksenåsen.  I seminarvgiften kr 750 er inkludert middag og lunsj. Det er mulig å delta uten måltider og overnatting. For Norsk-Svensk Forenings medlemmer koster det da ingenting, men du må likevel melde deg på til program@voksenaasen.noeller tlf 22 81 15 06/93048142

1. november, torsdag, kl 17 – Rakørret – Norsk Matkulttur –

Foreningen Nordens Hus, Abbediengen, Harbitzalleen 24

Lisa Leinaas og Greta Steen Larssen stiller opp med alt arbeide for å gjennomføre en rakørretmiddag. Vi kan derfor invitere till en norsk rakørret med alle tilbehør og øl/vann/snaps. Kaffe og kake inkludert.

Begrenset antall plasser. Påmelding: Kerstin 22 55 20 10/ 90 68 78 03 eller Birgitta 22 44 64 75/95 97 08 44.

Pris for medlem kr 300 ellers kr 400. Beløpet betales til Norsk – Svensk Forening senest 8. november: konto 6001 05 37102, Merk betalingen ”Rakørret”.

19, 20 och 21, november –  JulBasar –

Vi påminner om kyrkans Julbasar, som er en av årets höjdpunkter i Svenska Margaretakyrkan.

Fredag 19 kl 11-18, lördag 20 kl 11-16 og söndag kl 12-16

1. november, tirsdag. Juleshopping i Gjøvik Glassverk – Studiebesök

Avreise kl 09 fra Oslo Sentralstasjon/Hotel Opera

I 2007 var det 200 år siden det ble blåst glass for første gang på Gjøvik. Smelteovnene i Norges første private glassverk ble tent 1807. Foredrag. Munnblåst glass, visning, besøk showroom og butikk.

Norges mest kjente og dekorerte glasskunstner, Ulla Mari Brantenberg er engasjert for å utvikle nye spennende produkter.  Hun er nå også aktuell i jubileumsutstillingen på Voksenåsen

Etter ca to timers bussreise serveres varm lunsj, kylling, karbonade, spekemat, potetsalat, lettøl/farris og kaffe på Kaffistova i Gjøvik Sentrum.

Ca kl 12 går vi innom Gjøvik Sjokoladefabrikk, Norges minste, for en titt og kanskje litt handel.

Gjøvik Glassverk. Foredrag om gamle Gjøviks Glasværk, Gjøviks Bys historie og om dagens glassverk, hvor vi samtidig får se glassblåserne arbeide. Showrom og butikk.

Før vi vender hjem besøker vi Gjøvik Olympiske Fjellhall, bygd for å huse ishockeykamper under de syttende olympiske vinterleker 1994. Omvisning med guide.

Tilbake i Oslo ved 19-tiden

Reisen gjennomføres med minimum 30 medlemmer

Påmelding: Kerstin 22 55 20 10 /90 68 78 03 eller Birgitta 22 44 64 75/ 95 97 08 44

Reisen inkluderer: bussreise, reiseleder, lunsj og omvisninger. Pris: kr 500,-

Betaling til Norsk – Svensk Forening senest 23. november:  konto 6001 05 37102.

Merk betalingen ”Gjøvik”

8 desember, onsdag. Vals Ombord! Josefine Visescene – Evert Taube

Evert Taube-suksessen fra Engelsviken i sommer gjester nå hovedstaden! Med Hege Elisabeth Olsen, Lars Klevstrand og Nissa Nyberget i front samt Rino Johannesen, bass og Totto Hansen, trommer/perkusjon.

Josefine Visescene ble grunnlagt 1995 og er Norges fremste møtested for visesangere og et engasjert publikum. Man reserverer ikke bord. Det er bare å komme. Dørene åpner kl 19. Servering. Programmet starter kl 2030. Adressen er Josefines gate 16 (mellom Bislet og Hegdehaugsveien)

13 december Svensk Lucia – ljusfesten  under den mörka tiden  –

Flera föreställningar. Förköp av biljetter hos Narvesen og 7 Eleven. BarnLucia söndag 12 december kl 14 och 15. Se www.svenskakyrkan.se

3 -dagars resa till Göteborg – Jubileumsresa 1946 – 2011 –

Höjdpunkterna: besök på Operan och musikalen Sunset Boulevard av Andrew Lloyd Webber. Vi har reserverat de bästa biljetterna på parkett.  om isen har släppt tar vi en tur med Padddan på kanalerna, Nordstan, Nordens största shoppingcenter, Nordiska Akvarellmuseet på Tjörn, Bohus Fästning i Kungälv … Läs mer om resan i bilagan. Välkommen med din bokning!

Vänlig hälsning/styrelsen