Medlemsbrev nr 8 – 2010

Tack!

• Svensk-Norska Foreningen Stockholm för att vi fick vara tillsammans med er på den trevliga middagen på Voksenåsen, när ni var på besök i Oslo.
  • Festkommittéen Greta Steen – Larssen, Lisa Leinaas och Yngvar Mæhlum för en fantastisk rakørretmiddag, som ni gjenomförde till medlemmarnas stora belåtenhet. Äresmedlem Lisas småkakor havrenötter till kaffet blev stormande efterfrågade. Receptet kommer på sidan 2 i detta Medlemsbrev nr 8-2010.
  • Lisa, ännu en gång kunde vi mumsa på dina hembakade bullar på resan från Gjøvik till Oslo efter ett mycket lyckat och intressant besök på Glassverket, Sjokoladefabrikken och Fjellhallen.

Julepresang bokforslag: I takt og utakt. Nye historier om Norge og Sverige.

En interessant julepresang til familie, venner og kjente! Boken er utgitt i forbindelse med at Voksenåsen – Norges nasjonalgave til Sverige som takk for hjelpen under og straks etter den annen verdenskrig – har fylt 50 år i år.

Redaktører er Arne Ruth, tidligere sjefredaktør i Dagens Nyheter, og Björn Lindahl, korrespondent i Oslo for svenske medier i snart 30 år. Boken belyser utviklingen i norsk-svenske relasjoner gjennom de siste 50 årene. Mer enn tretti kjente svenske og norske forfattere, journalister, politikere og kulturpersonligheter har levert bidrag, bl a Tomas von Brömssen, Henning Mankell, Jan-Erik Vold, Per Egil Hegge, Thomas Hylland Eriksen, Nina Witzovski og Sune Nordgren.

Voksenåsen har tilbudt Norsk – Svensk Forening en spesialpris kr 250 (ord pris kr 349). Du kan bestille boken og avtale tid for henting: Birgitta Ennals, telefon 22 44 64 75 eller mobil 95 97 08 44 eller send mail til: birgitta.ennals@c2i.net

Betalning skall skje kontant med penger – ikke kort – når du henter boken hos Birgitta Ennals, Drammensveien 98, 0273 Oslo

Julklappsförslag: Medlemskap i Norsk – Svensk Forening

Undvik julstressen och ordna julklapparna nu. Ge den bästa och mest varaktiga presenten: ett medlemskap i Norsk – Svensk Forening. Du blir ihågkommen och föremål för vänliga tankar ett helt år! Vi bifogar vår lilla broschyr, som du kan använda i ”julklappspaketen.”

Vi hjälper dig med registreringen: Maila eller ring: e-mail: birgitta.ennals@c2i.net

Tlf: 22 44 64 75/95 97 08 44 eller Kerstin, email: ker@travellers.no Tlf 22 55 20 10/90 68 78 03. Vi bekräftar medlemskapet (efter julafton) direkt till den nya medlemmen!

13 december Svensk Lucia – ljusfesten  under den mörka tiden  –

Kanske kan det finnas biljetter kvar till någon föreställning. Flera föreställningar. Förköp av biljetter hos Narvesen och 7 Eleven. Eller du kan komma till BarnLucia söndag 12 december

kl 14 och 15. Se www.svenskakyrkan.se

Programkalender 2011

Planering för det nya året har börjat för länge sedan och pågår kontinuerligt. Vi bifogar preliminär programkalender för det nya året. Det kommer som vanligt program före varje aktivitet, när vi tidsmässigt närmar oss den.

Jubileumsresa 1946 – 2011 – 3 -dagars resa till Göteborg –

Norsk-Svensk Forening 65 år!

Höjdpunkterna: besök på Operan och musikalen Sunset Boulevard av Andrew Lloyd Webber. Vi har reserverat de bästa biljetterna på parkett.  Kanalerna, om isen har släppt tar vi en tur med Padddan. Shopping i Nordstan, Nordens största shoppingcenter, Nordiska Akvarellmuseet på Tjörn, Bohus Fästning i Kungälv … Läs mer om resan i bilagan. Fristen för besked om antal biljetter til Operaen är utsatt till 15. januari 2011. Vi kan därför fortsätta ta emot bokningar. Välkommen med din bokning!

Havrenötter, ca 25 st. Recept från äresmedlem Lisa Leinaas.

(Serverade till kaffet vid rakørretmiddagen)

100 g smör                                       Rör smör och socker

¼  dl socker                                     Tillsätt det övriga

3 dl havregryn                                             Rulla till 2 rullar

½ tsk bakpulver                               Forma till runda nötter

1 dl vetmjöl                                      Tryck med gaffel (önskat mönster)

¾ dl russin el koriniter                   160 grader i 12-15 min

Tack!

Alla i styrelsen tackar er alla för i år. Tack för aktivt deltagande i föreningens aktiviteter och för att du är medlem i vår fina norsk-svenska förening!

VI ÖNSKAR EN GOD OCH FRIDEFULL JUL OCH ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR

TILLSAMMANS MED NORSK-SVENSK FORENING 2011