Medlemsbrev nr 6 – 2011

Lørdag 8. oktober kl 15 – Voksenåsen

Nordiske viser på Voksenåsen

”Den skandinaviske familie” er gode venner fra Sverige, Norge, Danmark og Finland.

De har tidligere besøkt Voksenåsen med stor suksess. Nå er de her igjen og vil fremføre både kjente og ukjente godbiter fra vår umistelige nordiske visekultur.

Billetter á kr 100 kjøpes ved inngangen. Møt for sikkerhets skyld i god tid. Lørdagsgryte

kr 165 serveres fra kl 16. Se også side 2. Velkommen!

Onsdag 26. oktober kl 18 – Margaretakyrkan – stora salen

Anders Johansson presenterer sin nye bok

Forfatter Anders Johansson presenterer sin nye bok ”De glemte agentene – Norsk-Svenske våpenbrödre i kampen mot Nazi-Tyskland.” Boken utgis i oktober i oversettelse av den norske forfatter Svein Sæter og utkommer på Pax Forlag. Boken er også utgitt på svensk.

Tidligere har Anders Johansson gett ut i svensk og norsk opplag ”Den glömda armén/ Den glemte armen.”

Anders Johansson har 35 års fartstid som journalist på Dagens Nyheter. Han var den første korrespondenten for Dagens Nyheter i Afrika og dekket frigjøringskampene i det sørlige Afrika fra midten av 1960-tallet. Etter årene i Afrika arbeidet Anders Johansson i redaksjonsledelsen i Stockholm. Han kom i kontakt med norske krigsveteraner, som i hemmelighet fikk sin militære opplæring ved Mälsåker slott utenfor Stockholm under andre verdenskrig. Anders Johansson ble interessert i frigjøringskampen på den skandinaviske halvøya.

H.M. Kongen har 22. januar 2008 utnevnt Anders Johansson til Ridder 1. klasse av den Kongelige Norske Fortjenstorden for fremme av norsk – svenske forbindelser. Ordensrådet la særlig vekt på Anders Johanssons bidrag til å gi innsikt i forholdet mellom Norge og Sverige under den annen verdenskrig, og hans engasjement i kulturutvekslingen mellom de to land.

Åpent Hus – ingen påmelding.  Det serveres kaffe/te og svensk hjemmebakst, kr 30 og selvbetjening. Velkommen!

Onsdag 16. november kl 18 – Norsk Matkultur

Rakørretmiddag – Foreningen Nordens Hus

Greta, Lisa og Yngvar dekker opp til den populære rakørrettmiddagen med alle tilbehør, og øl/vann/snaps, kaffe og kaka og inviterer i Foreningen Nordens Hus, Abbediengen, Harbitzalléen 24.

Påmelding til Kerstin 22 55 20 10/90 68 78 03 eller Birgitta 22 44 64 75/95 79 08 44 eller til ovenstående mailadresse. Pris for medlem kr 300 ellers kr 400. Beløpet innbetales senest 11. november til konto 6001 05 37102 Norsk – Svensk Forening. Merk betalingen: ”Rakørret.”  Velkommen!

Bilaga: