Medlemsbrev nr 7 – 2011

Vinterkonsert och FamilieJulbord – söndag 4. desember kl 14

Sted: Voksenåsen

Voksenåsen inviterar foreningens medlemmer till Vinterkonsert med pianisten Staffan Scheja och FamiljeJulbord –  speciellt familjer med barn –  spännande inslag för barnen.

kl  14:00 Introduktion av professor Harald Herresthal
kl

14:30

Recital till ära för årets jubilerande komponister – Franz Lizzt 200 år och Wilhelm Stenhammar 140 år, konsert med pianisten Staffan Scheja

kl

15:30

Julbord, buffé, där alla smaker tillgodoses. Egen barnbuffet med mat anpassat för de yngsta Dans runt julgranen och en liten överraskning till barnen. Jultomten kommer ungefär kl. 15.45.
Pris: Introduktion, konsert och julbord kr.435  Medlemskort
Barn under 4 år -gratis
Barn 4 – 7 år kr.185
Barn 8 – 15 år kr.225
Bordsreservation: telefon 22 81 15 10, uppge ”Vinterkonsert” när du reserverar bord.
Önskar du bara komma på konserten är prisen kr 100 som betalas vid ankomsten.

FamiljeJulbord  Voksenåsen

Passar inte söndagen 4. desember har Voksenåsen FamilieJulbord – utan konsert – också söndagarna 27. november, 11.december och 18. december kl. 15.00.

Pris 410 NOK för vuxna vid uppvisande av medlemskort i Norsk-Svensk Förening.

Bordsreservation och priser för barn som ovan.

Norsk Matkultur Rakørretmiddag, onsdag 16. november kl 18

Sted: Foreningen Nordens Hus, påmelding senest  1. november

Greta, Lisa og Yngvar dekker opp til den populære rakørretmiddagen med alle tilbehør, og øl/vann/snaps, kaffe og kake og inviterer i Foreningen Nordens Hus, Abbediengen, Harbitzalléen 24.

Påmelding til Kerstin 22 55 20 10/90 68 78 03 eller Birgitta 22 44 64 75/95 97 08 44 eller til ovenstående mailadresse. Pris for medlem kr 300 ellers kr 400. Beløpet innbetales senest 01. november til konto 6001 05 37102 Norsk – Svensk Forening. Merk betalingen: ”Rakørret.”  Velkommen!

Fra Medlemsbrev 6 repeterer vi:

Anders Johansson presenterer sin nye bok onsdag 26. oktober kl 18

Sted: Margaretakyrkan – stora salen

Forfatter Anders Johansson presenterer sin nye bok ”De glemte agentene – Norsk-Svenske våpenbrödre i kampen mot Nazi-Tyskland.” Boken utgis i oktober i oversettelse av den norske forfatter Svein Sæter og utkommer på Pax Forlag. Boken er også utgitt på svensk.

Tidligere har Anders Johansson gett ut i svensk og norsk opplag ” Den glömda armén/ Den glemte armen.”

Anders Johansson har 35 års fartstid som journalist på Dagens Nyheter. Han var den første korrespondenten for Dagens Nyheter i Afrika og dekket frigjøringskampene i det sørlige Afrika fra midten av 1960-tallet. Etter årene i Afrika arbeidet Anders Johansson i redaksjonsledelsen i Stockholm. Han kom i kontakt med norske krigsveteraner, som i hemmelighet fikk sin militære opplæring ved Mälsåker slott utenfor Stockholm under andre verdenskrig. Anders Johansson ble interessert i frigjøringskampen på den skandinaviske halvøya.

H.M. Kongen har 22. januar 2008 utnevnt Anders Johansson til Ridder 1. klasse av den Kongelige Norske Fortjenstorden for fremme av norsk – svenske forbindelser. Ordensrådet la særlig vekt på Anders Johanssons bidrag til å gi innsikt i forholdet mellom Norge og Sverige under den annen verdenskrig, og hans engasjement i kulturutvekslingen mellom de to land.

Åpent Hus – ingen påmelding.  Det serveres kaffe/te og svensk hjemmebakst, kr 30 selvbetjening. Velkommen!

”22:13 Destination Africa”

Trefoldighetskyrkan mandag 24. okt, torsdag 27. og fredag 28. oktober

22:13 – Destination Africa handler om de dramatiske siste dagene til daværende generalsekretær i FN, Dag Hammarskjöld i Kongo, 1961. I år er det 50 år siden han omkom i en flyulykke i Afrika under uklare og fortsatt kontroversielle omstendigheter.
Dag Hammarskjöld var en ruvende skikkelse på den internasjonale politiske arena. Gjennom sitt virke, og sitt etterlatte verk ”Veimerker”, bærer han frem et budskap om integritet og etiske idealer i politikken, som har et viktig budskap også i dag.

Olec Thommesen står för en musikalisk dramatisk tolkning.

Billetter: NOK 150/75,  www.billettluka.no eller ved inngangen til kirken

Viser du opp medlemskortet ved inngangen til kirken, betaler du halv pris kr 75,- (gjelder ikke forkjøp)

Unionsoppløsningen og Kongevalget 1905

Lørdagene 26. november og 10. desember kl 13