Medlemsbrev nr 1 – 2013

Medlemskort 2013

Sammen med Medlemsbrev 1 sender vi vedlagt ditt medlemskort med faktura for 2013. Medlemsbrevet gir en presentasjon av programmet så langt, som vi har kommet. Vi vil gjøre vårt aller beste for å få et interessant program også for 2013. Ta godt vare på medlemskortet. Det skal vises frem for å oppnå medlemsrabatter ved våre arrangementer.

Vi ber deg vennligst om hjelp med å holde fristen for betaling av medlemsavgiften, d v s den 31. januar.

Vi forsøker nå å kontakte de medlemmer, som ikke har meldt sin mail-adresse. Det blir raskere for deg å få våre Medlemsbrev og det blir meget rimeligere og tidsbesparende for foreningen.

Forsvaret gir generell orientering og om ev nye utenlands – operasjoner

Tirsdag 5. februar kl 11 – Sted: Akershus Festning, Forsvarsmuseets aula

Norsk – Svensk Forening er invitert av Veteranforeningen for Polititroppene. Forsvaret, Oberstløytnant Erlend Bekkestad fra Forsvarstaben gir generell orientering og også om beredskap for eventuelle nye utenlands operasjoner etter Afghanistan. — Ingen påmelding. Ta gjerne med deg venner. —

Nobelinstituttet Oslo – omvisning – 19. februar kl 17

Sted: Henrik Ibsens gate 51, oppmøte ved inngangen

Vi begynner året med et besøk på Det Norske Nobelinstituttet, som ble opprettet 1904 med det formål å støtte Nobelkomiteen med å avgjøre hvem som skal tildeles Nobels fredspris.

Vi er så heldige å ha fått – Anne Cecilie Kjelling, tidl biblioteksjef, 41 års fartstid ved Nobelinstituttet, til å ta imot oss for omvisning. Hun er en meget interessant foreleser, svært kunnskapsrik.

Betalning kr 50 ved fremmøte. Påmelding til Birgitta 22 44 64 75 eller mobil 95 97 08 44.

Arvika med omgivningar – dagstur med buss – lørdag 16. mars

Arvika er kjent for sine håndverkstradisjoner og kunst og kultur . Vi besøker det fine kunstmuseet Rackstadmuseet, hvor den gamle hovedbygningen er barndomshjemmet til en av Sveriges mest kjente billedhuggere, Christian Eriksson. Her bygget han også sitt eget hjem, Oppstuhage, etter hjemkomsten fra studier i utlandet. Flere kunstnervenner slo seg etter hvert ned i nærheten og disse kalles gjerne Rackstadkolonien. Derav kommer navnet Rackstadmuseet, hvor vi får omvisning.

Mikaelikyrkan som ble bygget på 1600-tallet er også verd et besøk. Etter lunsj drar vi videre til Linveveriet Klässbol, hvor vi kan vandre i vevsalen og følge prosessen frem til de vakreste ferdige produkter av duker, servietter og håndklær. Her finnes en lekker butikk med 1. sortering og også 2. sortering til en noe lavere pris.

Klässbol vevet også Nobelduken til jubileet, hvor både duker, glass, porselen og bestikk ble bestilt av Nobelstiftelsen til Nobelfesten, som en inspirasjon og et løft for svensk kunsthåndverk.  Klässbol vever alle duker og servietter til både svenske og norske ambassader over hele verden.

Litt mulighet for innkjøp av mat og vin vil det også bli. Vi kjører E18 bortover og for litt omveksling over Kongsvinger hjemover. Prisen er ennå ikke fastsatt, men vi regner med at den skal omfatte bussreisen med reiseleder, inngangspenger, omvisninger og lunsj.

Svensk Valborgsmäsoafton – tisdag 30 april – kl 18 – sted: Voksenåsen

Vi bjuder in till vår svenska tradition Valborgsmässoafton med Guldbergs Akademiske Kor, brasa, talet till våren, allsång ”Vintern rasat ut …” Voksenåsens svenska Valborgsbuffe med många delikatesser. Dans till Finn Eriksens Orkester.

Frigjøringsdagen. Seremoni – markeres 7. mai – sted: Voksenåsen

Grunnet andre arrangement den 8 mai markerer Veteranforeningen for Polititroppene dagen den 7. og møter opp for bekransning av byste av dosent Harry Söderman, grunnlegger av Polititroppene i Sverige/Norge 1943 – 45

Dalmåleriet og kurbitsen – torsdag 23. mai – sted: Margaretakyrkan

Et felles arrangement mellom Norsk – Svensk Forening og Nordre Aker kirkeakademi

Dalmåleri kaller man det folklige maleri som ble utført av selvlærte småbønder i Dalarna i Sverige, og som hadde sin storhetstid i en periode på nær 100 år fra 1770-talet og fremover. Det er en folkekunst med sterk egen identitet, som sammen med folkedraktene, byggeskikken, folkemusikken og midtsommertradisjonene gir bygdene omkring sjøen Siljan en særstilling innen folkekulturens område i Sverige. Gjennom omkringvandrende malere begynte Dalmåleriet å spre seg til tilgrensende landskap fra omkring 1800, og de nådde også over grensen til Norge, som det er funnet eksempler på f.eks. i Folldal i Østerdalen.

Kurbitsen er et dekorativt element, en blomsterkvast, som finnes både som en utfyllende

del av Dalmåleriet og som selvstendig dekorasjonselement på bl.a. møbler og dører. Den norske museumsmannen Trond Juul Gjerdi har  forsket på Kurbitsens opprinnelse og har skrevet en stor artikkel om emnet. Navnet ble lansert på 1930-tallet for å skille dette spesielle element fra annen folkekunst i Norden.

Spesialisten Roland Andersson fra Dalarna vil føre oss inn i Dalmåleriet, og Trond Juul Gjerdi vil med fine lysbilder fortelle om Kurbitsen, og spredningen av Dalmåleriet til Norge.

Det blir servering av suppe. Medlemmer av foreningene betaler kr. 50,- andre kr. 100,-

Fredrikstens Festning og Rød herregård – dagstur med buss – søndag 2. juni

Østfold har mange kulturminner. Vi arrangerer en dagstur med buss til Halden og beser Fredrikstens festning og Rød herregård. Festningen, der Karl XII ble skutt i 1718, er et imponerende byggverk og ligger flott til i byen. Vi besøker også Rød herregård fra 1700-tallet, et lystanlegg med bl a en barokkhage.

Vi kan glede oss til en spennende tur med den kjente kulturhistorikeren Sven G Eliassen, mangårig direktør ved Borgarsyssel museum – fylkesmuseum for Østfold, og nå faglig ansatt ved Högskolen i Östfold. For tiden arbeider han blant annet med verket om Haldens historie, som skal foreligge til byjubileet i 2015.

Svensk Midsommarafton – fredag 21 juni – sted: Voksenåsen – kl 18

Svensk Midsommarafton, en tradition med dans kring den löv- och blomsterklädda midsommarstången. Ingemar och Birgitta Ihlis leder musik och dans. Lek, tävlingar, glass och godispåse till barnen, lekledare Reidun Løvstuen. Korv och läsk (brus) finns att köpa. Ingen anmälning – bara kom!

Voksenåsens svenska Midsommarbuffé med många delikatesser serveras ved 19-tiden. Underhållning och dans. Bordsreservation.

Vi laddar opp til 2014 – torsdag 7. november  – sted: Margaretakyrkan

Grunnlovsjubileet i 2014 har vært forberedt siden 2009 da Stortinget nedsatte hovedkomiteen for jubileet. Dette blir en storstilt feiring som også vil sette sitt preg på Norsk Svensk Forenings program i 2014.

Den 7. november inviterer vi til rømmegrøt og spekemat og har vært så heldige å få Erik Jondell, medlem av arbeidsutvalget i hovedkomiteen for jubileet, til å gi oss en oversikt over de viktigste arrangementene.

Prel pris kr 250 for medlemmer og ikke medlemmer prel kr 300. Drikkevarer til selvkost kommer i tillegg og kan kjøpes der.

Det kommer etter hvert mer informasjon om programmene

– Velkommen til ett aktivt medlemsår 2013! –