Medlemsbrev nr 2 – 2013

Arvika med omgivningar – dagstur med buss – lørdag 16. mars

Rackstadmuseet og Klässbols Linneväveri

Arvika er kjent for sine håndverkstradisjoner og kunst og kultur . Vi besøker det fine kunstmuseet Rackstadmuseet, hvor den gamle hovedbygningen er barndomshjemmet til en av Sveriges mest kjente billedhuggere, Christian Eriksson. Her bygget han også sitt eget hjem, Oppstuhage, etter hjemkomsten fra studier i utlandet. Flere kunstnervenner slo seg etter hvert ned i nærheten og disse kalles gjerne Rackstadkolonien.

Etter lunsj drar vi videre til Linveveriet Klässbol, hvor vi kan vandre i vevsalen og følge prosessen frem til de vakreste ferdige produkter av duker, servietter og håndklær. Her finnes en lekker butikk med 1. sortering og også 2. sortering til en noe lavere pris.

Klässbol vevet også Nobelduken til jubileet, hvor både duker, glass, porselen og bestikk ble bestilt av Nobelstiftelsen til Nobelfesten, som en inspirasjon og et løft for svensk kunsthåndverk.  Klässbol vever alle duker og servietter til både svenske og norske ambassader over hele verden.

Mikaelikyrkan som ble bygget på 1600-tallet er også verd et besøk.  Litt mulighet for innkjøp av mat og vin vil det også bli. Vi kjører E18 bortover og for litt omveksling over Kongsvinger hjemover.

Avresa 0800 Hotel Opera/Sentralstasjonen
Ankomst 1030 Arvika. Kaffe og bolle i bussen
1100 Rackstadmuséet omvisning. Besøk Oppstuhage
Handel i museets butikk
1200 Lunsj i Kaféet
Hjemmelaget suppe, smör, brød, drikke, kaffe og hjemmelaget kake-paj
Avreise 1300 Torghandel, Systembolaget, etc
Avreise 1400 mot Klässbol
Ankomst 1430 Klässbols Linneväveri. Omvisning, handel i butikken
Avreise 1600 fra Klässsbol mot Eda
Ankomst 1730 Handel i bra stor butikk før grensen
Avreise 1830 over Kongsvinger mot Oslo
Ankomst 2000 Oslo, Sentralstasjonen ved Hotel Opera

Reisens pris kroner 500,- inkluderer, bussreisen, (minimum 30 personer) reiseleder, entré og omvisning med guide Rackstadmuseet, lunsjen, entré og omvisning Klässbols Linneväveri, kaffe og hjemmelaget kanelbolle, en slant i kollekten i Mikaelikyrkan.

Booking: Birgitta, se telefon og mail oven. Betaling til bankkonto 6001 05 37102. Norsk – Svensk Forening. Märk betalingen ”Arvika.”
Vi ber om din betaling senest mandag 11. mars.

Velkommen med på Värmlands-turen!

Vennlig hilsen/Styret