Medlemsbrev nr 5 – 2013

Hej igjen etter en fantastisk sommer. Vi håper du også har hatt det fint. Vi minner om at vi gjerne vil ha din e-mail adresse.  Har vi fått den? Har du forandret den, ber vi vennligst om at du gir oss beskjed til: agnilsen@hotmail.no

Silkeveven, torsdag 19. september, dagstur med buss, omvisning og handel

Vi inviterer til et besøk til utstilling og vevstue i Kulturlåven i Skarnes. Silkeveven i Skarnes er det eneste sted utenfor Kina, der den gamle vevkunsten vises.

Det er lagt opp til bildeforedrag/introduksjon av silkehistorien v/Arild Hagen, demonstrasjon av den store klassiske kinesiske vevstolen, fire meter høy, fem meter lang, med 12 000 silketråder og betjent av to vevere i nært samspill. Omvisning i utstillingen med presentasjon av silkeproduksjonen, fra den enkle silketråden rett fra kokongen til de eksklusive gull- og silkebrokadene, se de levende silkelarvene, silkedrakter, bildevevkunst m m

Enkel servering med kaffe/te og litt småkaker i forbindelse med foredraget. Det er anledning til å kjøpe silkeprodukter m m – betalingsterminal for kort finnes.

Galleri Lyshuset med Kåre Tveters bildekunst i hovedbygningen ligger på samme tunet og gir oss anledning til et besøk også der. I utgangspunktet stengt, men åpner for oss. Omvisning av Cato Bekkevold,

leder av Sør-Odal Kunstforening.

Avreise fra Oslo Sentralstasjon ved Hotel Opera                                        kl 10

Ankomst Skarnes/Silkeveven                                                                         kl 11

Foredrag/omvisning/handel                                                                            kl 11-1230

Omvisning Galleri Lyshuset                                                                            kl 1230-1330

Sanngrund Servering, varmt måltid                                                               kl 1345

Ankomst Oslo                                                                                                    17-tiden

Pris kr 500.- minimum 25 personer, inkluderer bussreise med leder, omvisning Silkeveven og Galleri Lyshuset, lunsj varm rett med mineralvann/Munkholm og kaffe. Betaling til konto 6001 05 37102 Norsk – Svensk Forening betyr bekreftet plass. Merk betalingen Silkeveven.

Velkommen med din påmelding til Kerstin, 22 55 20 10 eller 90 68 78 03 straks eller senest 16.sep.

Årsmøte tirsdag 08. oktober kl 18 – sted: Frogner kirkestue

Vi innkaller til årsmøte tirsdag 08. oktober kl 18. Sted: Frogner Kirkestue, Bygdøy Allé ved siden av Frogner kirke. Servering kaffe og bolle. Velkommen!

Vi ladder opp til 2014 – torsdag 7. november – sted: Margaretakyrkan

Grunnlovsjubileet i 2014 har vært forberedt siden 2009 da Stortinget nedsatte hovedkomiteen for jubileet. Dette blir en storstilt feiring som også vil sette sitt preg på Norsk Svensk Forenings program i 2014. Den 7. november inviterer vi til rømmegrøt og spekemat og har vært så heldige å få Erik Jondell, medlem av arbeidsutvalget i hovedkomiteen for jubileet, til å gi oss en oversikt over de viktigste arrangementene.

Pris: kr 250 for medlemmer. Øvrige kr 300. Drikkevarer til selvkost kommer i tillegg og kan kjøpes der. Velkommen!

Hilsen styret