Medlemsbrev nr 1 – 2014

Godt fortsetning på det nya året!

Her er programmenyen for første halvår.  Priser og mer detaljer sender vi etter hvert. Vedlagt er faktura med medlemskort 2014. Vi ber vennligst om betaling ved forfall! Ta godt vare på medlemskortet. Det skal vises frem for å oppnå medlemsfordeler.

Historien om innvandringen til Oslo, innvandrerbyen

1. februar, søndag kl 15. Sted: Voksenåsen. Buss til/fra Voksenåsen

Allerede i 1904 var svenskene den største innvandrergruppen i Oslo. Ellen Røsjø, prosjektleder for privatarkiv ved Riksarkivet, holder foredrag og da spesielt om den svenske innvandringen. Vi har jo mange svenske innvandrerer i vår forening. Syn på den historiske innvandringen og sammenligning med dagens ungdomsinnvandring.

Etter foredraget serveres en gryterett, pris kr 165,-
Buss med avgang kl 1430 fra Majorstuen/Slemdalsveien ved Misjonskirken og retur etter avsluttet måltid ca kl 1830. Busspris hver vei kr 50.

Påmelding senest fredag 07. februar til post@norsksvenskforening.com  eller Telefon til Birgitta 22 44 64 75 eller Elisabeth 984 64 586.
Programmet gjennomføres med minimum 30 deltakere.

Forelsket og foraktet – utstilling på Oslo Bymuseum
13. mars, torsdag kl 14. Sted: Oslo Bymuseum, Frognerveien 67

”Hvorfor har jeg ikke hørt om den grusomme behandlingen av tyskerjentene på skolen?” skrev en 16 – år gammel gutt i 2009 i Si:D. Museumslektor Anne Herresthal leste innlegget og ble inspirert. Hun gjorde noe med saken og innlegget ble utgangspunktet for hele prosjektet. Omvisning torsdag 13. mars kl 14 av Anne Herresthal. Påmelding senest tirsdag 11. mars.

Omvisningen gjennomføres med minimum 20 deltakere. Kontant betaling kr 100 ved fremmøte.
Etter visningen er det mulig for egen regning å ta en kopp kaffe/te sammen i museet.

Grunnlovsjubileet 1814 – 2014 – omvisning Eidsvollsbygningen
24. april, torsdag, tog avgang kl 1654 fra Oslo S – retur 2014 fra Eidsvoll Verk

Eidsvollsbygningen, der Norges grunnlov ble skrevet, er blitt restaurert og rehabilitert med et budsjett på 381,6 millioner. Huset og hele parken skal stå ferdig til grunnlovsjubiléets offisielle åpning.
Vår omvisning er den 24. april med direktør Erik Jondell. Servering kaldt tallerken Smaken av 1814.

Påmelding senest onsdag 16. april: post@norsksvenskforening.com eller telefon til Birgitta 22 44 64 75 eller Elisabeth 984 64 586. Programmet gjennomføres med min 20og maks 30 deltagere.

Svensk Valborgsmässoafton 30. april, onsdag. Sted: Voksenåsen

Sangselskapet Guldbergs Akademiske Kor, brasa, välkommen til våren, allsång, valborgsbuffet og dans.
Svensk-norsk solidaritet i krigets kulisser  – Ett samtidshistorisk arv värt att vårda?
07. mai, onsdag. Sted: Voksenåsen.

Det är hög tid för generationerna efter andra världskrigets veteraner att ställa sig denna fråga. Det gäller levande historia som håller på att försvinna. Det handlar om ”polistrupper”, gränslotsar, kurirer, agenter, sabotörer etc med olika kopplingar till Sverige. Det är berättelser om kärleks- och vänskapsband som ofta knöts i det fördolda och riskerar att glömmas bort.

Reservera redan nu deltagande i ett seminarium på Voksenåsen onsdagen den 7 maj 2014. Evenemanget börjar med hyllning av ”Revolver-Harry” Söderman. Efter lunch följer ett program med ett par-tre föredrag om dagens tema. Seminariet avslutas med paneldebatt.
I samarbete Veteranforeningen for Polititroppene, Anders Johansson, Mälsåker slott, Voksenåsen og Norsk – Svensk Forening.

Vadstena via Karlskoga,  3-dagars bussresa
23.- 25. mai, fredag – søndag

Vi stopper for omvisning i Nobelmuséet i Karlskoga. I Vadstena bor vi på Klosterhotellet, som ligger i et tidligere middelalderskloster ved innsjøen Vättern i sjarmerende Vadstena. Unike værelser i elegant og fredelig miljø. Middag på Restaurant Munkklostret. Vi besøker bl a Birgittaklostret og Vadstena Slott. Kjører videre via Medevi Brunn og Verner von Heidenstams Övralid. Kanskje blir vi også invitert til å besøke Prins Eugens tidligere sommerbosted, Örgården, som i dag eies av ambassadør Magnus Vahlquist, tidligere ambassadør i Oslo.

Turen gjennomføres med minimum 20 og maksimum 30 deltagere.

Världens fest – Riksfesten – Svenska Margaretakyrkan inviterar
30. mai – 01. juni, fredag – söndag

Riksfesten, Världens Fest har sitt fokus på Svenska kyrkans internationella arbete, vilket betyder frågor kring solidaritet, miljö, katastrofstöd, demokrati och annat av den sorten.

Margaretaförsamlingen kommer att resa med barnkör, vuxenkör, engagerade församlingsmedlemmar och var och en som vill. Det blir gudstjänster, seminarier och upplevelser av det slaget.

Den som önskar följa med betalar en egenavgift på max 1000:- och så bjuder församlingen på deltagaravgift, resa (buss) och övernattning i Karlstad. Kyrkan vill göra det som en stor församlingsresa med meningsfullt innehåll. Anmälningstiden kommer att vara ”senast den 15 februari”. Mer information om själva innehållet på Världens Fest på http://www.svenskakyrkan.se/varldensfest eller telefon Margaretakyrkan 23 35 32 50.

Årsmøtet i Norsk – Svensk Forening
12. juni, torsdag. Sted: Frogner Kirkestue

Vi innkaller til foreningens årsmøte, torsdagen den 12. juni kl 18, i Frogner Kirkestue, Bygdøy allé 38.

Svensk Midsommarafton
20. juni, fredag. Sted Voksenåsen

Dans kring lövad midsommarstång med Ingemar og Birgitta Ihlis, barntävlingar/lekar, glass och godispåsar, svensk midsommarbuffet, musik och midsommardans.

Velkommen til et nytt og spennende år med Norsk – Svensk Forening!
/Kerstin, Birgitta, Gerd, Elisabeth og Anne Grethe/