Medlemsbrev nr 6 – 2014

Svensk Valborgsmässoafton – onsdag 30 april på Voksenåsen –

Med en rimlig övernattning kan du också delta i ett spännande 1 mai-program

Norsk – Svensk Forening inbjuder till en svensk tradition med körsång, brasa, talet till våren, allsång, festmåltid och dans till orkester – Svensk  Valborgsmässoafton –

Det är dagen före den heliga Valborgs dag. Studenterna i Lund och Uppsala har i över 200 år samlats kring en eld aftonen före 1 maj för att – i sina vita studentmössor – fira vårens ankomst med körsång och fest. Den vita studentmössan är symbolen för att man är färdig med gymnasiet och tagit studentexamen. Som tradition bär man gärna den vita studentmössan på Valborgsmässoafton och 1 maj.

Ankomst och betalning: Samling kl 17 – 18. Entréavgift kr 100 för medlemmar och kr 150 för övriga gäster. Barn ingen avgift. Betalning i kontanta pengar, här kan vi inte ta betalning med kort. Norsk –Svensk Forening sitter ved två bord i Receptionen för betalning av entréavgift och om du önskar bli medlem, registrering av nya medlemmar.

Bli medlem i Norsk –Svensk Forening: det finns därmed  möjlighet att bli medlem i Norsk – Svensk Forening innan du betalar entréavgiften. Medlemsavgiften pr år är kr 200 för individuellt medlemskap eller kr 350 för par medlemskap. Medlemskortet ger då också medlemspris vid betalning av bufféavgiften, som betalas senare vid bordet i matsalen.

Fredmans Bar är öppen. Samling i Gerhardsensalen

Programmet: börjar kl 18 i Gerhardsensalen med manskören Sangselskapet Guldbergs Akademiske Kor. Efter konserten förflyttar vi oss ut till terrassen för att se på brasan. Talet till våren hålles i år av vår kyrkoherde i Margaretakyrkan, Per Anders Sandgren. Allsången ute på terassen tillsammans med Guldbergskören, den för alla svenskar så välkända, ”Vintern rasat ut bland våra fjällar.”

Svensk ValborgsBuffé: pris för medlem kr 225, övriga gäster kr 310.

Bordsbeställning: senast måndag 28 april kl 15 på telefon 22 81 15 43

Valborgsdans: i Fredmans Bar till Finn Eriksens Orkester med Odd Børre
Ta med dina vännertill en svensk tradition
Svensk Valborgsmässoafton!  Välkommen!

Sov gott på Voksenåsen natten 30 april till 1. mai.
Kanonerbjudande för alla som önskar delta i ett spännande 1 mai program

Efter god mat och dryck och dans till Finn Eriksens Orkester, har du nära till sängen med övernattning på Voksenåsen – till specialpris –  dubbelrum med frukost per person kr 450 och enkelrum kr 550.

Efter stor frukost, kan du ”smøre din egen matpakke” i restaurangen till en pris av kr 110 och ta en härlig och uppfriskande promenad i den vackra omgivningen. Du kommer lagom tillbaka för en vilostund och kan därefter delta i 1 maj-programmet! Tar du en kortare tur, kan du serveras ett jättegott smørebrød som lunch i salongen. Boka rum – telefon 22 81 15 00

Voksenåsen 1. mai

”Vårens mirakel” eller Et mirakelår og en dag i vårens tegn

Den første mai inviterer Voksenåsen alle venner, naboer, kontakter og bekjente til å ta del av alle eller noen av de fine arrangementene på Voksenåsen.

Hvorfor ikke forlate byens larm og komme til Oslos tak denne fridag? Kanskje rett fra 1. mai toget. Voksenåsen har flere programmer og det er fritt frem å velge, hva just du vil få med deg.

Vox Humana og Mats Berglund Trio arrangerer:

Konsert: Gränslyd – En hyllest til den folkelige nærheten mellom nabofolk. Medvirkende: Kammerkoret Vox Humana, Mats Berglund (fele), Robert Henriksson (bass), Daniel Nolgård (piano), Dag Jansson (dirigent).

Billetter på www.billettservice.no og ved entréen 200,- NOK

Norsk – Svensk Forening arrangerer:

Populärhistoriska föredrag om tiden omkring 1814

Händelserna 1814 ur Karl XIV Johans perspektiv

Einar Lyth, svensk pensionerad militär (överste) och  militärhistorisk författare.

1814 – Norges mirakelår

Øystein Rian, dr philos., professor i tidlig nytids historie ved Universitetet i Oslo.

Vox Humana og Mats Berglund Trio arrangerer:

Billetter på www.billettservice.no og ved entréen 200,- NOK

1900

Voksenåsen arrangerer:

Buffetmiddag inspirert av våren og 1814

Pris 310,- eller 225,- for medlemmer i Norsk – Svensk Forening med medlemskort

Bord bookes via telefon 22 81 15 43 senest 29. april, kl 15.

Mer informasjon på www.voksenaasen.no under Program

Vennlig hilsen/Styret – Kerstin, Birgitta, Gerd, Anne Grethe og Elisabeth