Medlemsbrev nr 8 – 2014

Hoppas du haft mycket glädje av sommarens sol och värme, semester och fritid. Styrelsen önskar välkommen till

Svensk och norsk matkultur, ett föredrag om ett unikt kulturområde på Finnskogen och möte med teaterparet Gudrun Waadeland och Svein Erik Brodal

Kräftskiva– svensk matkultur
Ons 17 september kl 19
Margaretakyrkan, Stora Föreningssalen, Hammersborg Torg 8B.

I Sverige omtalas kräftor för första gången som föda 1562 i ett brev från Erik XIV till Jöran Johansson på Nyköpings slott. För 100 år sedan började man äta kräftor som vi gör nu med kräftor som huvudrätt och serverade dillkokta, kalla og röda  utan vidare tillberedning.

Välkommen till kräftskiva i kyrkans regi. Pris kr 170.- som inkluderar kräftor, buffé och frukt samt kaffe, kaka. Anmälan senast tisdag 09 sept till kyrkans expedition, telefon 22 35 32 50.

Skogfinnenes historie og kultur finnes fremdeles i kulturminnene
Norsk – Finsk Forening ønsker oss välkommen til historisk foredragskveld Tors 18. sept kl 18, Ruseløkka skoles Samlingssal, Løkkeveien 15, Oslo.

Norsk-Finsk Forening arrangerer en foredragskveld om eksisterende arkitektur i Finnskogen og foreningens medlemmer er hjertelig velkommen til å høre på rådgiver Birger Nesholen fra Norsk Skogfinsk Museum, som kjenner situasjonen også på den svenske siden av grensen ettersom han gjennom 40 år har dokumentert flere hundre røykstuer, røykbadstuer og rier på norsksvenske Finnskogen og andre skogfinske områder i Sverige, samt en del også i Finland.

Påmelding innen 11.9. til Arja Jäntti, e-post: arja.jantti@hotmail.com tlf: 93082482 eller Liisa Thune e-post liisa.thune@gmail.com tlf: 92883881 eller Ulla-Maria Johansen, e-post: u-johans@online.no tlf: 90603840

Möte med skådespelarparet Gudrun Waadeland och Svein Erik Brodal Oktober i Svenska Ambassadens residens.

Vi planerar ett möte med Gudrun Waadeland, en gigant i norskt teaterliv som skådespelare, regissör och teaterchef, tillsammans med sin make, skådespelare, instruktruktör, teaterchef och författare Svein Erik Brodal.

Gudrun Waadeland har bl a arbetat med Vadstena akademien i ett stort norsk-svenskt samarbete. Gudrun Waadeland är Riddare av den svenska Nordstjärneorden första klass och i Norge tilldelad kongens fortjenestemedalj i guld.

Svein Erik Brodal har varit knuten till Det Norske Teatret genom största delen av sin karriär och har markerat sig som instruktör och teaterledare både där och vid andra scener. Han har fått många priser och utmärkelser och har många  styrelseuppdrag.

Paret driver Henrik Ibsens Salongteater. De är mycket intresserade av at ge Karl Johan den uppmärksamhet han förtjänar för rollen han spelade i Norges fria stälning i unionen.

Vi återkommer till datum – följ med på www.norsksvenskforening.com

Rakørret – norsk matkultur Onsdag 05 november kl 18 Margaretakyrkans Stora Församlingssal

Vi dukar upp till den populära rakørretmiddagen med alla tillbehör förutom rakörret, öl/vann/snaps, kaffe och kaka. Vi tar sikte på 40 anmälningar och middagen genomföres med minimum 30.

Pris kr 350 för medlem och kr 400 övriga gäster.
Anmälan till Birgitta Ennals, telefon 22 44 64 75, mobil 959 70 7844,
e-mail:birgitta.ennals@outlook.com
Betalning senast 29 oktober till konto nr 6001 05 37102 Norsk –Svensk Forening. Märk betalningen ”Rakørret”

Årsmøtet 2014 – protokoll
Bifogat är protokoll från årsmøtet 2014 och översikt över styrelsens förtroendevalda 2014/2015. Vi hälsar speciellt Britt Jensen välkommen i styrelsen och välkommen tillbaka som revisor till Per Vatn. Britt har sin bakgrund från Sveriges Ambassad i Oslo, som assistent till ambassadören och informasjonsassistent och Per har sin dagliga gärning som flygledare.

Hjärtligt välkommen  till höstens program!
Vänlig hälsning