Medlemsbrev nr 3 – 2015

Äresmedlem Jane Hartvig är död
Vår kära äresmedlem Jane Hartvig är död. Jane gick bort 6. december 2014.

Jane var starkt engagerad i Norsk – Svensk Forening. Hon blev äresmedlem 2007 som en mycket aktiv, idérik och positiv medlem. Jane har under många år haft stor del i vår programverksamhet  bl a med lyrikkvällar, tidsvitne och central person från svensk gränsbygd i krigstid, berättat om flyktingtrafiken, visat dokumentärfilmer, medverkat i ”I grenselosens fotspor,” frontfigur i foreningens seminarium ”50 000 flyktninger i Sverige 1940-1945,” inviterat till samlingar bl a i sin hemstad Horten kring ”En hyllest til Sverige”  m m

2007 mottog föreningen en gåva, bröllopsbild i vacker guldram av kronprins Olav och Märtha..Tavlan hade hängt i Janes rum i Järnskog i Värmland. Nu hänger den i Kungaterasssen på Voksenåsen. Norsk-Svensk Forening har tacksamt mottagit en donation till Jane Hartvigs minne. Vi lyser fred över Janes minne.

Årsmöte 2015 tirsdag 02. juni
Vi innkaller til årsmöte tirsdag 02. juni kl 18 i Frogner kirkestue, Bygdöy allé 38

Har du någon sak du önsker å ta upp i årsmötet? Da ber vi om å få den skriftlig sendt inn til Norsk-Svensk Forening, v/styreleder, Postboks 258 Sköyen, 0213 Oslo.

Takk til alle som har betalt medlemsavgiften for 2015
Men til noen få spör vi, har du glemt oss? Medlemskort for 2015 med faktura ble sendt i medio januar.  Vi håper selvfølgelig på fortsatt medlemskap og vil gjøre vårt aller beste for å presentere spennende program til medlemspris. Deltar man f eks i vår årlige markering av Svensk Valborgsmässoafton eller Svensk Midsommarafton, begge holdes på Voksenåsen, så har det allerede mer enn nok betalt seg å være medlem.

Vår bankkonto er 6001 05 37102 Norsk – Svensk Forening.  Sekretariat: Pb 258 Skøyen, 0213 Oslo www.norsksvenskforening.com e-post: post@norsksvenskforening.com. Medlemsskap: Anne Grethe Nilsen: agnilsen@hotmail.no  Telefon 97 68 92 48

Svensk Valborgsmässoafton torsdag 30. april, sted Voksenåsen
Fullspäckat program med Norsk –Svensk Forening på Voksenåsen. Se Medlemsbrev 2-2015 eller www.norsksvenskforening.com

Svensk Midsommarafton fredag 19 juni, sted Voksenåsen
Vi samlas kring den svenska barn- og familjetraditionen, med dans kring lövad midsommarstång, lekar, barntävlingar, dragkamp och godispåsar som belöning. Svensk Midsommarbuffé med musik och dans.

Vänlig hälsning