Medlemsbrev nr 2 – 2016

Jubileumsåret 2016

Svensk Valborgsmässoafton lördag 30 april på Voksenåsen
Sov över till 1 maj till en kanonpris

Vi bjuder in till en svensk tradition, Svensk Valborgsmässoafton, med körsång av 100-årsjubilanten Guldbergs Akademiska Kor, Majbrasa, Talet till Våren, Allsång,  Vårbuffet och Dans till Finn Eriksens Orkester.

Det är dagen före den heliga Valborgs dag. Studenterna i Lund och Uppsala har i över 200 år samlats kring en eld aftonen före 1 maj för att i sina vita studentmössor fira vårens ankomst med körsång och fest. Den vita studentmössan är symbolen för godkänd studentexamen. Som tradition bär man gärna varje år den vita studentmössan på Valborgsmässoafton och 1 maj.

Ankomst och betalning: Samling kl 17 – 18 i Receptionen. Ta med medlemskort! Entréavgift i kontanter kr 100 för medlemmar och kr 150 för övriga gäster. Barn ingen avgift.

Bli medlem i Norsk –Svensk Forening: ta med släkt och vänner, medlemskap kan tecknas i Norsk – Svensk Forening innan betalning av entréavgiften.  Medlemsavgiften pr år är kr 250 för individuellt medlemskap eller kr 400 för par. Ungdom under 26 år kr 100.  Barn under 16 år fritt medlemskap tillsammans med en eller båda föräldrarna.

Medlemskap, mot uppvisande av medlemskort, ger också medlemspris på bufféavgiften, som betalas vid bordet i matsalen og kan betalas med kort. Det är dryck-buffé.

Programmet: börjar kl 18 i Gerhardsensalen med välkommen och 100 årsjubilanten, manskören Sangselskapet Guldbergs Akademiske Kor. Därefter beskådas Majbrasan från terassen.Talet til Våren. Allsång med den så välkända ”Vintern rasat ut bland våra fjällar.”

Svensk ValborgsBuffé: speciellt i jubileumsåret extra ordininärt medlemspris kr 225. Kom ihåg att ta med medlemskort, övriga gäster kr 395. Barnpriser till 4 år gratis, 5-7 år kr 100, 8- 12 år kr 150.

Bordsbeställning: senast tisdag 28 april kl 15 på telefon 22 81 15 43 eller 22 81 15 00

Valborgsdans: i Fredmans Bar till Finn Eriksens Orkester med Odd Børre.

Övernattning med frukost till kanonspris: enkelrum kr 550. Dubbelrum kr 900. Beställ rum på telefon 22 81 15 00, referens Norsk-Svensk Forening/Valborgsmässoafton.

Välkommen till Svensk Valborgsmässoafton i vårt eget 70 års-jubileumsår!

Årsmöte 2016 onsdag 01. juni
Vi innkaller til årsmøte onsdag kl 18 i Frogner kirkestue, Bygdøy allé. Marker dagen!

Årsmøtet behandler årsberetning, resultat- og balanseregning, revisjonsberetning, budsjett, valg av styre og revisor og fastsettelse av kontingent for 2017. Velkommen!

Svensk Midsommarafton fredag 24 juni, Voksenåsen
Markera dagen! En svensk tradition att samla hela familjen, släkt och vänner med dans kring lövad midsommarstång, lekar, barntävlingar, dragkamp. Godispåsar och glass (iskrem) som belöning. Det närmaste en svensk tradition kan komme en 17-majstämning. Efter dans och lekar inviteras till midsommarbuffé med musik och dans.

Takk til alle som har betalt medlemsavgiften for 2016
Noen har glemt oss? Bli med videre! Vi vil gjøre vårt beste med spennende program til medlemspris. Et eksempel: Svensk Valborgsmässoafton 2016 er medlemsprisen kr 325 for hele programmet, mannskor, maibrasa, allsang, Valborgsbuffet og dans til orkester, ikke medlem betaler kr 545. Du sparer nesten hela medlemsavgiften!

Er du i tvil om du har betalt medlemsavgiften? Bankkonto er 6001 05 37102 Norsk – Svensk Forening. Ring eller maila Anne Grethe agnilsen@hotmail.no  Telefon 97 68 92 48.

Vennlig hilsen i jubileumsåret 2016
Kerstin, Anne Grethe, Britt, Birgitta, Elisabeth og Anne-Marie