Medlemsbrev nr 3 – 2016

Lördag 30 april på Voksenåsen
Konserter, Utställning, Valborgsmässofest med Buffet og Dans

Ekstrakonsert på Voksenåsen kl 16 – gratis og åpen for alle
Voksenåsen inviterer i år på en ekstrakonsert i anledning Norsk- Svensk Forenings 70 – årsjubileum og hilser våren velkommen til Voksenåsen. Dagen står som alltid i musikkens og tradisjonens tegn! Det er Norges musikkhøgskoles kammerkor og tre masterstudenter i kordirigering som gjester Voksenåsen, med kjent svensk kormusikk av komponister som Wikander, Stenhammar og Peterson-Berger.

Ekstrakonserten finner sted i Dag Hammarskjöld-paviljongen kl 16. Den varer i 45 min og er GRATIS og åpen for alle, se også Voksenåsens hjemmeside: www.voksenaasen.no

Utställning Reseaffischen. Vi välkomnar också till Voksenåsens nya utställning”Reseaffischen – tidsdokument och kulturarv” som visas i kafeet och i konstkorridoren. En utställning som frossar i affischer, design och svensk resehistoria. Det finns kända konstnärer bland affischmakarna, men de allra flesta är gjorda av i dag bortglömda konstnärer. Lär om deras historia och viktiga bidrag i den svenska formgivningens barndom. Utställningen bygger på den nyligen utgivna boken Come to Sweden.Reseaffischerna som charmade världen, av bla Jens Vagland. Boken finns att köpa på Voksenåsen. Se också bilaga.

Traditionen Svensk Valborgsmässoafton börjar kl 18 och vi önskar välkommen i Gerhardsensalen med Guldbergs Akademiske Kor, som i sitt jubileumsår – 100 år – underholder oss för 13 året i rad. Majbrasan beskådas från terrassen, talet till våren av ministerråd Nina Tornberg och allsång «Vintern rasat ut…» tillsammans med Guldbergs.

Kontant betalning av entréavgift, kr 100 för medlemmar med MEDLEMSKORT och kr 150 övriga gäster. ValborgsBuffet, kr 225 för medlem och kr 395 för övriga gäster. Bord reseveras till buffeten, senast torsdag 28 april, telefon 22 81 15 43 eller 22 81 15 00.

Du är också välkommen att anmäla dig som medlem i Norsk- Svensk Forening. Efter festen kan du övernatta till specialpris! Dubbelrum med frukost kr 450 per person. Enkelrum kr 550. Se Medlemsbrev 2- 2016 eller hemsidan www.norsksvenskforening.com

Välkommen att ta med med vänner, släkt, bekanta och grannar till Valborgsfest på svenska Voksenåsen! Vänlig hälsning/Styrelsen