Medlemsbrev 3 2017

Bygdøy Kongsgård og Bernadottene 7. juni kl. 17.00.

Vi er invitert til Bygdøy Kongsgård hvor vi vil bli guidet av historiker Monica Mørch. Monica Mørch har arbeidet med politisk historie, spesielt unionstiden. Hun har hatt ansvar for dokumentasjon av Bygdøy kongsgårds historie og har publisert artikler i den forbindelse.

Bygdøy kongsgård har en helt spesiell plass i norsk historie da det er den eiendom i landet som har vært lengst i kongelig bruk, nesten uavbrutt fra Håkon V Magnusson og Dronning Eufemia i 1305. Det var her Kong Christian Frederik tok imot abdikasjonserklæringen i oktober 1814. I 1837 kjøpte Kong Carl Johan Bygdøy kongsgård av staten og dermed har Bernadottene preget utviklingen av Bygdøy. Vi vil bli tatt imot i det rekonstruerte drivhuset hvor Monica Mørch vil fortelle den spennende historien om Bernadottenes innflytelse på Bygdøy, Kongsgården og Norsk Folkemuseum. Det blir servert lettere forfriskninger.

Husk gode sko! Deltageravgift: kr. 100,- inkluderer forfriskninger.

Vi møtes foran inngangen til Norsk Folkemuseum. Buss nr. 30, stopp Folkemuseet.

Vi inviterer til tradisjonsrik Svensk Midsommeraften fredag 23. juni på Voksenåsen. Dørene åpner kl. 16.30 og da er Fredmans Bar åpen med salg av pølser m.m.

(Frivillige til å dekorere midsommerstangen kan komme kl. 15.00)

Fra kl. 17.30 blir det dans rundt midsommerstangen, lek og konkurranser, godisposer og iskrem som belønning. Ingmar og Birgitta Ihlis fra Dalarna leder dansen. Underholdning og dans i Fredmans Bar.

Fra kl. 18.30: Voksenåsens midsommerbuffet: kr. 295, for medlemmer, kr. 395,- for ikke-medlemmer. HUSK medlemskort. Gratis for barn 0-4 år, kr. 150,- for barn 5-12 år.

Kl. 20.00 er det konsert med Georg «Jojje» Wadenius

PÅMELDING: Bordbestilling gjøres på www.bookatable.no  eller per e.post til senter@voksenaasen.no    For de som ikke betaler på nett, vil Voksenåsen gjerne at det brukes kort. Spesialpris på overnatting NSF medlemmer.

Se også http://www.voksenaasen.no/arrangement/midsommar eller ring 22 81 15 43 eller 22 81 15 12. NSF medlemmer er velkommen til Voksenåsens øvrige program.

Den 19. august er det vernissage på Voksenåsen av utstillingen «Art´s Fun» med Lasse og Inger Åberg – se http://www.voksenaasen.no/arrangement/utstallning-inger-och-lasse-aberg-arts-fun/  alle er velkomne!

Hagan-Christian Skredsvigs kunstnerhjem i Eggedal onsdag 30. august kl. 10.00.

Hagan er landets best bevarte kunstnerhjem fra gullalderen i norsk malerkunst. Skredsvig var den mest berømte av de norske malerne i Paris i sin generasjon. Han fikk gullmedaljen i Salonen i Paris i 1881 og er innkjøpt av den franske stat, Nasjonalmuseet, Det Kongelige Slott og Musee du Louvre. Drømmen o m et eget galleri på ved hans hjem Hagan gikk i oppfyllelse i 2015, da Stiftelsn Galleri Skredsvig hadde midler nok til å bygge om den gamle låven til galleri. Flere store verk er deponert av Nasjonalmuseet og Sparebankstiftelsen DNB.

Huset ligger idyllisk til i Eggedal. Huset og interiøret er urørt siden Skredsvigs tid.

Eggedal er også forbundet med bl.a. Harriet Backer og Gerhard Munthe som fant inspirasjon fra det vakre landskapet. Ernst Josephson malte «Strømkarlen» her.

Vi reiser fra Skøyen v/bensinstasjonen kl. 10.00 med Schaus Buss. Retur kl. 17.30.

Turen koster kr. 500, pr. per. inkludert omvisning og lunsj.

Påmelding: Elisabeth Solem, elisabeth.solem@getmail.no eller 98464586

Anne-Grethe Nilsen: agnilsen@hotmail.no eller 97689248

Vi gjør oppmerksom på utstilling med bilder av Lars Lerin på Haugar, Vestfold Kunstmuseum i Tønsberg. Utstillingen er åpen til 17. september.