Medlemsbrev nr. 1 – februar 2018

Vårens program
Søndag 11. februar får Margaretakyrkan et «Blått Skilt» av Oslo Byes Vel, som forteller om forsamlingens rolle under den annen verdenskrig. Skilte blir innviet i forbindelse med høymessen kl. 11.00 Alle er velkomne hilser presten, Per Anders Sandgren. Les mere här

Tirsdag 27 februar kl. 17.00 – Årsmøte i Frogner Kirkestue, Bygdøy Alle 36
Årsmøte innkallelsen vedlegges medlemsbrevet. Det blir servert kaffe og kaker. Etter årsmøtet (ca kl. 18.30) vil journalist Björn Lindahl, mangeårig korrespondent for Svenska Dagbladet, kåsere over forskjeller i likestilling i Sverige og Norge – et meget aktuelt tema mot bakgrunn av bl.a. ”Metoo”

Feminine menn og maskuline kvinner? Har framstegen i jämställdheten i Sverige och Norge uppnåtts på olika sätt? Satt på spetsen: Har det i Sverige skett genom att männen blivit mer feminina och i Norge genom att kvinnorna blivit mer maskulina? Björn Lindahl, korrespondent för Svenska Dagbladet i Oslo, kåserar om skillnaderna mellan de två länderna på detta minbelagda område och presenterar statistik från en årlig undersökning om kön och maktpositioner.

Mandag 30.april kl.18.00 – svensk Valborgsmässoafton med buffet og dans, Voksenåsen Tradisjonen tro vil foreningen invitere til svensk feiring av
Valborgsmessesaften på Voksenåsen med korsang, tenning av Valborgs bål, talen til våren, Voksenåsens buffet og dans til Finn Eriksens orkester med Odd Børre. Invitasjon kommer.

Tirsdag 22 mai – bokpresentasjon på Voksenåsen.
Forfatteren Dick Harrisson presenterer sin nylig utkomne biografi over statsminister Tage Erlander med tittelen «Jag har ingen vilja till makt». Dick Harrisson er professor i historie ved universitetet i Lund og har gitt ut mange populærhistoriske bøker. Tage Erlander var svensk sosialdemokratisk statsminister i 1946–1969, det vil si i hele 23 år, den lengst sittende
regjeringssjef i noe demokratisk land. Invitasjon kommer.

Mandag 4. juni – utflukt til Seterhytten, Dronningberget, Bygdøy Konservator Monica Mørch fra Norsk Folkemuseum holder foredrag i og om Dronning Louises Seterhytte på Bygdøy Kongsgård innviet i 1862 og restaurert i 2010. Servering av kaffe og kaker/kjeks. Dronning Louise var gift med Karl XV, konge av Sverige og Norge. I år er det 200 årsjubileum for ætten Bernadotte på tronen. Invitasjon kommer

Fredag 22. juni – Midtsommerfeiring på Voksenåsen.
Det blir tradisjonell midtsommerfeiring på Voksenåsen med buffet, dans rundt midtsommerstangen, lek og konkurr nser for store og små. Etter middag blir det dans i Fredmans bar.Invitasjon kommer