Medlemsbrev nr. 2 – april 2018

Årsmøtet ble holdt den 27 februar. Da ble det bla.valgt nytt styre. Nye er:

Mikael Klingberg tar over som styreleder etter Kjell Anneling. Mikael har vært i Norge i over 40 år og har bl.a. vært handelssekretær og leder for Norsk-Svensk Handelskammer samt i senere år jobbet med Voksenåsens programvirksomhet. Han flyr av og til ballong over Oslo.

Björn Lindahl er nestleder og er journalist og mangeårig korrespondent for Svenska Dagbladet. Han har også vært over 40 år i Norge.

Kjetil Storvik er suppleant og har tidligere bla. vært sjef for Svensk-Norsk Industrifond og Nordic Innovation. Han er også en habil gitarspiller og ‘gitarkeolog’ med eget band («The Moon Cats»)

Kristina Arntyr, som også er suppleant, er formuesforvalter på Invento Kapitalforvaltning og har vært i Norge siden midten av 90-årene.

Elisabeth Solem fortsetter som sekretær i foreningen og Anne Grethe Nilsen som kasserer.
Mette Spendrup ble også gjenvalgt som styremedlem og Anne-Marie Lofthus Hindahl som suppleant.

For kontakt med styremedlemmer klikk her

Referat fra årsmøtet vedlegges.

Vårens program

Mandag 30.april kl.16.30- svensk Valborgsmässoafton med buffet og dans, Voksenåsen
Tradisjonen tro vil foreningen invitere til svensk feiring av Valborgsmessesaften på Voksenåsen med korsang, tenning av
Valborgs-bål og talen til våren v/prest Per-Anders Sandgren. I år blir det også en presentasjon av en ny bok av journalist Claes Arvidsson med tittelen «Söte Bror- på spaning efter det svenska Oslo». Därefter blir det Voksenåsens buffet og dans til
Finn Eriksens orkester med Odd Børre. Invitasjon vedlegges.

Tirsdag 22 mai kl. 18-19 – bokpresentasjon på Voksenåsen.
Forfatteren Dick Harrisson presenterer sin nylig utkomne biografi over statsminister Tage Erlander med tittelen «Jag har ingen vilja till makt». Dick Harrisson er professor i historie ved universitetet i Lund og har gitt ut mange populærhistoriske bøker. Tage Erlander var svensk sosialdemokratisk statsminister i 1946–1969, det vil si i hele 23 år, den lengst sittende
regjeringssjef i noe demokratisk land. Invitasjon kommer.

Mandag 28. mai (obs! ny dato!) kl. 18.00 –
utflukt til Seterhytten, Dronningberget, Bygdøy

Herman Lindqvist, forfatter, kjent gjennom sine populærhistoriske
bøker og TV-programmer og konservator Monica Mørch fra
Norsk Folkemuseum samt dir. Bård Frydenlund fra Eidsvoll 1814
holder foredrag om Bernadottene i anledning 200-årsjubileet for
ætten Bernadotte på tronen. Rammen er Dronning Louises
Seterhytte på Bygdøy Kongsgård innviet i 1862 og restaurert i
2010. Dronning Louise var gift med Karl XV, konge av Sverige og Norge.
Lett servering. Invitasjon kommer

Fredag 22. juni – Midtsommerfeiring på Voksenåsen.
Det blir tradisjonell midtsommerfeiring på Voksenåsen med buffet,
dans rundt midtsommerstangen, lek og konkurrenser for store og
små. Etter middag blir det dans i Fredmans bar. Invitasjon kommer.

Høstens program
Høstens program er ikke klart men vi ser på bl.a. en utflukt til Eidsvoll 1814 i anledning en Bernadotte-utstilling som åpner i september. Muligens vil vi også arrangere en utflukt til Fredrikstens festning i anledning av at det i år er 300 år siden Karl XII ble skutt og drept der.
Så vil vi markere Ingmar Bergmans 100-års jubileum i samarbeid med Voksenåsen. Vi ser på mulighetene til en Kräftskiva i samarbeid med Svenska Margaretakyrkan. Vi vil også ha en kjent svensk forfatter og TV-personlighet på besøk.
Mer om alt dette i neste medlemsbrev!