Medlemsbrev nr. 1 – mars/april 2019

Kjære medlemmer!

I forbindelse med årsmøtet den 28. februar var det foredrag av Sveriges nye ambassadør Krister Bringeus og en livlig debatt mellom 3 journalister på temaet «Svenske og norske tilstander». Den 27. mars var det temamøte om pensjoner og arv/skifte. Veldig interessant ifølge de som var tilstede. Kanskje vi vil gjenta det i høst. Og deretter var det vinprøving av svenske (!) viner. Stor suksess! Begge gangene avsluttet vi med servering og allsang! Men det blir flere aktiviteter under våren, som du kan lese om her nedenfor. Styret i Norsk-Svensk Forening

Vårens program 2019

Mandag 30.april- svensk Valborgsmässoafton med buffet og dans, Voksenåsen
Tradisjonen tro vil foreningen invitere til svensk feiring av Valborgsmessesaften på Voksenåsen med korsang av Guldbergs Akademiske kor, tenning av Valborgsbål og talen til våren. Den vil Sveriges ambassadør Krister Bringeus holde.

I år blir det også presentasjon av en ny bok av journalist Odd Inge Skjevesland med tittelen «Sangerprinsen» om Prins Gustav (sønn av kong Oscar I). Han som bl.a. skrev musikken til Studentsangen. Noen av prinsens sanger vil bli fremført. Deretter blir det Voksenåsens buffet og dans til Finn Eriksens orkester.

Se separat invitasjon

Leder for Polititroppene var Harry Søderman, vars byste står på Voksenåsen

Mandag 6. mai kl. 11-17 – Tema Polititroppene på Voksenåsen
Reservepolitiet, på folkemunne ofte kalt Polititroppene, var en norsk militær organisasjon som ble trent opp i Sverige under andre verdenskrig. Nærmere 15 000 norske flyktninger var innrullert i Reservepolitiet, som ble satt inn i tjeneste ved frigjøringen av Norge etter krigen. Tema-dagen er et samarbeid mellom Norsk-Svensk Forening, Norges Militære Kameratforeningers Forbund og Voksenåsen. Vi får høre om tiden i Sverige og om tiden i Norge etter de første maidagene.

Se separat invitasjon

Fredag 21. juni – Midtsommerfeiring på Voksenåsen.
Det blir tradisjonell midtsommerfeiring på Voksenåsen med dans rundt midtsommerstangen, lek og konkurrenser for store og små. Servering av pølser og brus samt godteriposer til alle barn. Vi samarbeider med Svenska Margaretakyrkan om programmet. Ingemar og Birgitta Ihlis spiller leker og så blir det Voksenåsens midtsommer –buffet.

Invitasjon kommer

Husk medlemsavgiften!
Årsmøtet bestemte at årsavgiften er uforandret dvs 250.- for enkeltmedlemmer og 400 .- for par. Innbetalingskort er gått ut i mars og vi håper de som ikke har betalt enda gjør det snarest.
Medlemmer får bl.a. rabatt på arrangementer i regi av foreningen og også på mat (25%) i forbindelse med Voksenåsens egne arrangementer.
Du kan også bruke VIPPS på nr #546581 skriv navn på medlem(mer) som melding