Medlemsbrev nr. 2 – juni 2019

Kjære medlemmer!

Nå gjenstår kun Midsommerfeiringen på Voksenåsen i vårens program. Det blir noe for både store og små. Program med tradisjonell dans rundt midtsommerstangen til trekkspillmusikk av Ingemar Ihlis, lek og konkurranser. Quiz og allsang under middagen og deretter jazzkonsert i Fredmans bar!

Høstens program

Lørdag 17. august – Utflukt til Hadelands Glassverk og utstillingen «van Gogh Alive».
Verdens mest besøkte interaktive utstilling vises på Hadelands Glassverk
.

Utstillingen viser 3000 inspirerende bilder ved hjelp av hypermoderne Sensory4-teknologi. Forbered deg på en levende symfoni av lys, farge og lyd, kombinert og forsterket for å skape det besøkende har kalt ”en uforglemmelig utstilling”. Avreise fra Oslo (Majorstuen) kl. 10.00 retur ca kl. 15.00. Det blir mulighet for å handle på glassverket også. Kostnad kr. 200.- Meld deg på ved å sende email til klingbe@online.no senest 6. August.

Torsdag 22. Augusti – byvandring med Claes Arvidsson og Janne Wilberg.
Journalist Claes Arvidsson har skrevet boken ”Söte Bror” om svensker som har satt avtrykk i Norge og særlig i Oslo. Sammen med byantikvar Janne Wilberg vil han lede oss rundt i byen for å vise noen spor av svensk aktivitet i Oslo – arkitektur, utsmykninger, gatenavn etc.

Kräftskiva i Margaretakyrkan

Onsdag 18.september – Kräftskiva i Margaretakyrkan
I samarbeid med Svenska Margaretakyrkan blir det kräftskiva i Stora salen. Det blir en kveld med mye god mat, underholdning og hyggelig samvær. I prisen inngår buffé med skaldjur og annet godt,og boblende/vanlig vann. Du får selv ta med annen valgfri drikke hvis du vil.

Tirsdag 8. oktober – besøk på Sveriges nye ambassade i Inkognitogaten 27
Vi møter igjen journalist Claes Arvidsson og byantikvar Janne Wilberg som forteller om historien bak ambassadebygningen. Vi møter også selvsagt verten, ambassadør Krister Bringeus og det blir både underholdning og lettere servering.

Onsdag den 6. november (Gustav Adolfsdagen) – Tema arv/skifte, pensjon.
Vi gjentar suksessen med møte om arv/skifte og pensjon og skatt – ikke minst for deg som har eller har hatt inntekter både i Sverige og Norge. Det blir nyttige tips om hva man bør tenke på samt råd om arv/skifte av assurandør og forvalter Kristina Arntyr fra firmaet Invento Kapitalforvaltning AS. Åpent for spørsmål fra deltakerne.

Samtidig feirer vi Gustav Adolfs dagen med kaken med samme navn. .

Mandag 11. november – Boklansering: Karl-Einar Ellingsen, tidligere direktør på Voksenåsen skriver bok om Voksenåsens historie –«Fra svenskehus til Sveriges Hus». Denne boken vil han presentere på Voksenåsen.

Fredag 13 desember –
Lucia i Margaretakyrkan.

Vi reserverer noen billetter – nærmere info kommer!

Tips om diverse aktiviteter i Oslo av svensk-norsk interesse:

Tirsdag 1. Oktober – ”Dylan på svenska” – i Oslo Konserthus.
Mikael Wiehe, en av Sveriges främsta låtskrivare och sångare, och Ebba Forsberg, känd svensk sångare och skådespelare har framfört Dylan-låtar på svenska i många år. Nu alltså på konserthuset i Oslo. Se: https://www.oslokonserthus.no/program/mikael-wiehe-ebba-forsberg-dylan-p%C3%A5-svenska/

Fredag 4. Oktober – Kanelbullens dag! Tid för att bjuda familj och vänner på en riktig kanelbulle-fest!

23,24,25 oktober – «Skam deg, Mayliss!»
teater på Sentralen, Øvre Slottsgate 3

Dette er et teaterstykke skrevet av Elsie Johansson kjent svensk forfatter og regissert av skuespiller og regissør Marika Lagercrantz. Liv Hege Nylund spiller monologen Mayliss. Mayliss er enke, barnløs og livshungrig. Håndverkeren som nettopp har renovert badet hennes står plutselig i døren med en bukett roser. Det setter i gang en tsunami i henne, følelser hun ikke har turt å vedkjenne seg velter frem, men fører også til et dramatisk oppgjør med fortiden hennes. Nå vil hun ikke lenger bare eksistere. Hun vil leve mer. Mye mer. For mer informasjon kontakt: Liv Hege Nylund, tlf 91512479 Mail: livhegenyl@hotmail.com

Nye medlemmer:
Vi får stadig nye medlemmer. Ved Valborg loddet vi ut middag for 2 personer til de som meldte seg inn i foreningen der og da. Vinnere ble Øystein Evandt og Monica Berger. Gratulerer og velkommen i foreningen! Ny utlodning blir det ved Midsommerfeiringen. Årsavgiften er uforandret dvs 250.- for enkeltmedlemmer og 400.- for par. Medlemmer får bl.a. rabatt på arrangementer i regi av foreningen og også på mat (25%) i forbindelse med Voksenåsens egne arrangement.