Kerstin Rådetorp 1999 – 2016

kerstin

Ordförandeklubban, gåvan från Svensk – norska föreningen, Stockholm, övertogs 1999.  Den nya ledaren har inte, som de två senaste företrädarna, sin arbetsplats på Voksenåsen. Separationen blir en frigöring med fortsatt gott samarbete och ramar omkring egen programverksamhet.

Åren inkluderar stort flykting – seminarium 2002, jubileumsåret 2005 med Parad på Karl Johan, föreningens två jubileer 60 år 2006 och 70 år 2016, föreningen i Cyberrymden 2008 med datoriserat medlemsregister, regnskap, medlemsbrev per e-mejl och egen hemsida.

Programverksamheten i fasta ramar med kontinuitet som exempel Valborgsmässoafton och Svensk Midsommarafton.

Sveries residens i OsloSveriges ambassad inbjuder ofta föreningen att hålla möten med kända kulturpersoner i det vackra svenska residenset. Där möttes vi, när vi äntligen fått succéförfattaren Jan Guillou på vårt program. Ambassadör Ingrid Hjelt af Trolle ställde upp både för vår trogna Herman Lindqvist och under megaparet Jan Malmsjö/Marie Göranzons tre-dagars besök.

Möte med kända kulturpersoner
Här är några exempel på program, kända profiler som har något att berätta och resor vi minns.

• selma_lagerlofSelma Lagerlöf, Dramatik i Selma Lagerlöfs liv, ett spännande föredrag med bilder av Lars Löfgren, f d chef för TV-teatern i Sverige, Kungliga Dramatiska Teatern och Nordiska Muséet i Stockholm, om vår stora världsberömda författare och Nobelpristagare, 2004
  • lasse-aberg-vikingfilmwLasse Åberg, filmskaparen, filmstjärnan och konstnären i en humoristisk berättelse om sitt kreativa och omväxlande liv. Konstutställning, 2005
  • herman_lindqvistHerman Lindqvist, om kungar och drottningar från biografin, som bygger på samtal med vår svenska kung Carl XVI Gustaf, en fängslande berättelser om Bernadotterna , 2006 och om Karl XIV Johan, den första Bernadotten, hans arvtagare och den dynasti som grundades, 2011
  • astrid_lindgrenAstrid Lindgren, hela världens Astrid. Kerstin Kvint delar med sig av minnen genom 50 år som privatsekreterare och litterär agent för Astrid, 2007
  • jan-guillouJan Guillou, succéförfattaren om förberedelser och tillkomsten av böckerna om Arn, 2008
  • johansson_anders_006662Anders Johansson, författaren presenterar sin nyutgivna bok De glemte agenterna – Norsk – Svenske våpenbrödre i kampen mot Nazi-Tyskland, 2011. Tidigare utgiven Den glemte armén
  • goranzon-malmsjo-015Jan Malmsjö och Marie Göranzon, megaparet från Kungliga Dramatiska Teatern i Stockholm, två av Sveriges mest kända scenkonstnärer i intervjusamtal, moderator Annika Jankell, känd programledare från svensk radio och TV, 2012
  • torbomannTor Bomann – Larsen, författare, fängslade oss med sin bok Svaret, den sjätte i Haakon & Maud-serien, 2013
  • waadeland-brodal-wGudrun Waadeland, en gigant inom norskt teaterliv, både som skådespelare, regissör och teaterchef, tillsammans med sin make, skådespelare, teaterchef och författare Svein Erik Brodal, intervjusamtal, moderator journalist Björn Lindahl, 2014
  • 95px-kungsbron05Einar Lyth, svensk pensionerd överste och militärhistorisk författare. Händelserna 1814 ur Karl XIV Johans perspektiv, 2014, Populärhistoriskt föredrag om tiden omkring 1814
  • rian-liteÖystein Rian, dr philos., professor i tidlig nytids historie ved Universitetet i Oslo. 1814 – Norges Mirakelår, 2014, Populärhistoriskt föredrag  om tiden omkring 1814.
  • Mona Levin, journalist, författare, teater och musikkritiker, berättar om sin bok Mors historie, 2016
  • foto-a-k-fosker-300x286Anne – Kristin Fösker, konsulent i ledarskapsutveckling och f d riksdagsledamot i Sverige med boken Gränsen är nådd, berättar om sin far, dubbelagenten och den okända krigshjälten Leif Fösker, 2016

Barnprogram
Barnen är föreningens framtid

• midtsommar-flickaMidsommarafton, dans och lek runt blomsterklädd midsommarstång. Tävlingar och dragkamp Sverige – Norge. Prisbelöning är godispåse och glass.
  • Vinterdag i Nordmarka, familjedag på Voksenåsen, uteaktiviteter med lekledare i snön. Program inomhus med Astrid Lindgren-sagor, varm choklad och russinbulle.
  • Julgranskarameller och annan julpynt. Barnen får klippa, klistra och limma, lära sig göra egen julpynt och sjunga julens välkända sånger.

Resor vi minns
Skräddarsydda resor till intressanta resmål i Norge och Sverige

• Stockholm med mottagning och buffé hos ambassadör Anne Lund i det norska residenset, besök i Stadshuset, Kungliga Slottet, Nordiska Muséet, Vasamuséet, Prins Eugens Valdemarsudde och festmiddag i Wärdshuset Ulla Winblad på Kungliga Djurgården. Samtal om Carl Michael Bellman, en av den svenska litteraturens största diktare, som ofta omtalas som nationalskald, 2010
  • Gjövik och glasblåsning, 2010
  • Göteborg och Göteborgs Operan både bakom scenen och framför med Andrew Lloyd Webbers musical Sunset Boulevard, den berömda Feskekôrka och Nordstan, Nordens största shoppingcenter och Den norske Sjömanskirken. Nordiska Akvarellmuséet i Skärhamn på Tjörn och Bohus Fästning i Kungälv kom också med, 2011
  • leif-ove-andsnes-at-carnegie-cr-tina-feinberg-for-nytFestspillene i Bergen med Leif Ove Andsnes konsert i Grieghallen, 2012
  • Arvika med Rackstadmuséet och Klässbols Linneväveri, 2013
  • Fredrikstens Festning, imponerande byggnad byggt 1640 – 1645 i samband med Hannibalfejden. Fästningen fick namnet efter den danska kungen Fredrik III, fästningen där Karl XII blev skjuten 1718, 2013
  • Silkeveven och Galleri Lyshuset med Kåre Tveters konst i Skarnes , 2013
  • Kulturresan till Östergötland via Karlskoga och en överraskande mottagning på Nobelmuséet. Medeltiden i Vadstena, bo i kloster, slottsbesök och prins Eugens sommarhem där vi möter ambassadörsparet, Magnus och Märta Christina Vahlqvist, Vätternbygdens vackraste utsikt från Övralid, nationalskalden Verner von Heidenstams hem, smaka på det hälsobringande vattnet i Medevi Brunn, 2014

Norges krigsår i fokus
Föreningen har i många år starkt markerat insatser från andra världskriget

• nordmenn-i-sverigeI gränslotsens fotspår – en serie vandringar på hemliga stigar över gränsen till Sverige, de första vandringarna under ledning av lotsen Wiggo Ljöner, 1999-2002
  • 50 000 norska flyktingar i Sverige 1940 – 1945 – Sverige, ett fritt land för många norrmän, som måste fly från nazisternas terror under ockupationsåren. Heldagsseminarium med fokus på de positiva och mer inofficiella möten mellan norrmän och svenskar, 2002
  • En hyllning till Sverige – Äresmedlem Jane Hartvig, tidsvittne från svensk gränsbygd i krigstid och idégivare till vandring i gränslotsens fotspår, inviterar till Kongesalen i Sjömilitäre Samfund, Horten till minne av de svenskar som på andra sidan gränsen tog emot 10 000 – tals norska män och kvinnor på flykt. Föredrag, film och radioinspelningar, 2004
  • Den glömda armén – Författaren Anders Johansson och Forum Mälsåker har sedan 2006 inviterat till utställningar och seminarier i Mälsåker slott, det vackra barockslottet på Selaön vid Mälarens strand, en av platserna för den ”hemliga”och kamouflerade krigsutbildningen av norska soldater. 2013 fick Veteranforeningen Polititroppene sitt minnesmärke vid Mälsåker slott
  • En beretning om mot – Folke Bernadotte – Folke Bernadotte och De hvite bussene våren 1945. Föredrag av Grethe Frydenlund och Wanda Hegers berättelse Hver fredag foran porten, kontakten med Sachsenhausen och norska fångar, 2012
  • Svensk-norsk solidaritet i krigets kulisser – ett samtidshistoriskt arv värt att vårda? – På initiativ av Anders Johansson, Forum Mälsåker, hyllas och tackas Veteranforeningen Polititroppene Sverige/Norge 1943/45 med ett seminarium där vi ställer den relevanta frågan, 2015

Matkultur
Vi samlas till svenska och norska mattraditioner
Stort svenskt smörgåsbord serveras av Voksenåsen varje år på Valborgsmässoafton och Svensk Midsommarafton. Så växlar vi meny med Sill – och Snaps – Buffé, Mårten Gåsmiddag, Smörgåstårta. Svenska Margaretakyrkan inviterar till Kräftskiva.219892_1

Menyn på norska specialiteter är torskafton med rödvin, römmegröt och spekemat och rakörrettmiddag med öl och snaps.

Kerstin Rådetorp
Juni 2016